Emil Agrell Photography

Bildmanipulering utifrån en selfie

I detta inlägget tänkte jag visa en sorts bildmanipulering och då ska jag utgå ifrån en selfie. Jag ska nu göra om ett vanligt självporträtt (tagen snabbt med mobilkamera) till en drömsk bild med ett hav i mitt huvud.

Jag börjar med att lägga in mitt självporträtt i PS.

När jag har lagt in mitt självporträtt så markerar jag ut mig själv med snabbvalsverktyget. När jag markerat mig själv så klickar jag på det som jag tidigare har kallat för ”Justera Markering” men eftersom jag uppdaterat till Photoshop CC 2017 så heter det numera ”Markera och Maskera”.

 

När jag har klippt ut mig själv så beskär jag bilden så att jag får mer yta ovanför huvudet. När jag ökat utrymmet ovanför huvudet så börjar jag med bakgrunden, då adderar jag ett nytt blankt lager för att sedan välja verktyget ”Färgpyts”. Jag fyller det tomma lagret med vit färg och lägger den underst utav mina lager. Jag har även lekt lite med färgerna på mitt självporträtt, men det är inte nödvändigt (om du vill göra det så går du till ”Filter” och sedan ”Camera Raw Filter”).

 

Nu markerar jag det vita lagret och klickar sedan på ”FX”-symbolen som ligger under mina lager. Inne på FX väljer jag ”Övertoningstäckning”, ändrar stil till radiell, inverterar och sedan justerar skalan efter egen smak. Jag ändrar sedan från svart färg till någon sorts ljusblå ton, jag ändrar den vita till en sorts väldigt ljus gul ton, nästan helt vit.

 

Nu lägger jag in en bild på vågor (se till att bilden får användas innan ni lånar någons bild), jag lägger den överst av mina lager och sedan minskar opaciteten, så att jag kan se mig själv. Jag anpassar nu bilden på vågorna så att de ser bra ut i storlek med mitt huvud.

 

Nu går jag till mina verktyg och väljer ”Elliptisk Markeringsram”, jag klickar sedan på modellagret. Nu kan du klicka på ögat vid lagret med vågor, vi behöver inte dem på ett tag. Jag markerar så att det ser ut på bilden nedan, det är där vi sedan kommer ha vatten.

 

Nu går jag till ”Markera” och sedan klickar på ”Omvänd”. Sedan väljer jag mitt suddverktyg och tar bort det som är ovanför min markering (var noga med att du har markerat lagret med modellen på, i detta fallet mitt självporträtt).

 

Nu vill jag omvända min markering igen för att sedan välja våg-lagret. Gör lagret synlig, lägg på en justeringsmask och höj opaciteten till 100%. Nu borde det se ut såhär-

 

 

Eftersom kanten på vattnet är väldigt skarpt så markerar jag justeringsmasken, klickar på filter – oskärpa – gaussisk oskärpa, sedan ställer jag in den på 1,5 pixlar. Nu lägger jag in en delfin. Jag gör den väldigt liten och lägger in den i vattnet.

 

Nu justerar jag delfinen lite och suddar bort nedre delen av den (för att det ska få en verklighetstroende känsla) med en väldigt mjuk pensel.

 

Nu lägger jag in ett fartyg och suddar på samma sätt.

 

Nu ska vi göra ett vattenfall över ansiktet! Skapa ett nytt tomt lager och välj en en vattenfallspensel som du kan hitta på Devianart.com. När jag har lekt mig fram med lite olika vattenpenslar så duplicerar jag lagret genom att klicka cmd + J. Jag markerar det undre lagret och går till Bild – Justeringar – Nyans/Mättnad, sedan drar jag ner Ljusheten till 0%. Jag fortsätter befinna mig på det undre lagret och jag flyttar sedan det ytterst lite till det vänstra hållet. Gå nu till Filter – Oskära – Gaussisk Oskärpa, justera tills du får den mjuka känslan du är ute efter.

 

Nu ska jag lägga till lite vattenskvätt.

 

Nu lägger jag till lite moln som går att ladda ner på samma hemsida som vattenfallspenslarna. Efter molnen är jag ganska nöjd med bilden, går bara till filter – Camera Raw Filter och gör lite småändringar.

 

Kommentera
  1. {{comment.comment_author}}

Gästinlägg – Andy Hayball

Jag frågade för ungefär en månad sedan min vän Andy Hayball om han skulle vilja göra ett gästinlägg på min blogg, det ville han. Andy har varit lite som min mentor inom fotografering, han har lärt mig nästan all teori jag kan, och nu ska han även lära er lite. Detta inlägg är på Engelska då Andy är Engelsman. Ni kan hitta mer om Andy Hayball här. Resterande text i detta inlägg är skrivet utav Andy.

– I was asked by my good friend Emil to do a portrait session and breakdown my workflow from capture to edit. I’m a sucker for BTS juicy info so I obliged and we booked a date in his studio.

We had access to some Elinchrom lights (100 watt RX1 heads and a 200 watt RX2 head with small softboxes) a white, grey and black backdrop. Simple gear but versatile enough to provide some different looks. I shot the session with my Nikon D750 and Nikkor 85mm F1.8G lens (BTS shots below are Sigma 35mm F1.4 ART lens).

The studio space was small but as the BTS shots below show was suitably equipped with the neccasery photography equipment, reflectors, baffles and and an iMac (we didn’t shoot tethered) blaring out Guns N’ Roses. Number 1 rule for me. Set the mood with some decent music.

The session thought process for me always starts with lens choice. What am I trying to achieve and how much compression do I want? A full band is different from a single person portrait shoot. In this case an 85mm lens was perfect for the size of the backdrop and compression needed to give realistic/accurate to the eye results free from distortion. I want the image captured to reflect real life, I’m not the type to shoot wide-angle on portraits. Some people do incredible work shifting perspectives and use distortion as an artistic choice and aesthetic. Broadly speaking with wide angle lens (24mm or wider) they will pinch the centre of the frame inwards (making smaller) and exaggerate the outer frame elements enabling you to drastically alter the shape of body parts relative to the camera. Objects/limbs closest to the camera will be exaggerated and larger, great for certain looks. I however personally prefer the more realistic none distorted view of an 85mm lens on portraits.

Secondary to lens choice is modifier choice. This session limited me to small Elinchrom entry level softboxes, if I have the choice I prefer slightly bigger (Elinchrom 100cm Deep Octa is fantastic) modifiers however it’s not a deal breaker. It’s far more important where you place the light than the modifier choice. All images were shot with a single 200 watt RX 2 head.

Once the lens choice and modifier is set and working I’ll position the subject into a space I think works then start positioning the lights. Shadow definition is all created in camera so lighting position is absolute key to the look you want to achieve. I wanted shadows and definition on this shoot so I started with the lights close, high and angled. An inch movement can give drastic results. A good starting point with the light is 45 degrees looking down onto the subject. This will give decent pronounced shadows and definition.

The main rules I follow with studio lights are :

1 : Closer the light source quicker the gradient between highlight and shadows (resulting in higher contrast). 

2 :  Further away the light source, flatter the image will be due to the inverse square law. Great for lighting a band when uniformity is needed. Move the light source back and high to give an even spread whilst still promoting shadows and definition (due to angle of light source) to your liking across all subjects.

3 : Bigger the light source, softer the shadows. A small spotlight will give a contrasty deep shadow quality vs a big octabox that will wrap soft light around the subject resulting in soft shadows.

4 : A light source doesn’t need to be pointed directly at the subject to illuminate/function, play with feathering as this can give the best combination of shadows and definition. One light setups can be tricky to get the correct background colour/luminosity your after. A white seamless and black seamless background will both show middle grey if your camera meters exactly in the middle. You will need to spread light onto the white background for it to become white and loose light on a black background for it to show as black. You can play with this and the more light spill that background gets the lighter it will become. Feathering will help you achieve the luminosity/colour relationship between the subject and background your after. Commonly you will see two or three light setups with two out of the three lights on the background. One light setups can be tricker to get the background colour/luminosity your after but will work just fine if lights are correctly placed. 

These rules are my own opinions and they can all be broken, that’s the beauty of Art, everything depends on the shot your trying to achieve. But they are tried and tested starting points. Super contrasty or super soft shadows, it’s all relevant within studio photography.

Images should be coming off the camera with the exact qualities in light you want in the final. It’s difficult (not impossible) to add shadow and highlight definition to the shot in post and something I personally stay away from. Small changes in the studio can save loads of time in post. Below you can see a screen capture of the settings used when shooting and any adjustments made in Lightroom. Click right for an out of camera shot, notice the light qualities will not change, all shadow and definition built up is captured in camera.

Compositionally i’m always taking note of the dominant eye in the frame. A classic compositional trick that will work every single time is dominant eye straight down the middle of the frame. I’ve demonstrated this look below and in the final images (first two). It will always work and is proven to give strong composition to your frame.

My post production is always very minimal. I clone using Adobe Photoshop CC and my RAW converter is Adobe Lightroom CC. Both excellent programs that have always given me the results needed. Everything is edited through Lightroom with basic adjustments including a simple S curve for contrast. Less is more for me when editing. For me personally editing black and white is all about relative values. You want everything to have its own space and not be conflicting with the skin tones. I try and have the skin at a different luminosity to the background to give separation and definition. You can enhance this in Lightroom with the orange luminosity slider (changing skin values only). I used white seamless to further enhance the contrast between subject and background given the models were wearing dark clothing. That separation will always result in a strong aesthetic.

I exclusively use Alien Skin Exposure for grain on black and white images. The portraits below all have grain applied. I feel grain adds a uniformity and gel to studio portraits. I’ll only add grain to black and white images as I prefer a cleaner look for colour work. ASE has in my opinion the best grain structure of anything I’ve tried, it’s very close to film in nature and and excellent product all around (I also use the tilt features often on my wedding work). Backgrounds normally get cleaned up in Photoshop CC, for this I mask the subject and paint a single uniformed colour (picked from the background close to the subject) on the backdrop so the backgrounds are all clean and uniformed. With the grain added it definitely looks natural. The out of camera image has the same luminosity in the background this is just a trick to clean it up from shadows and any distracting patterns caused by crinkles and bends in the seamless. If I require a vignette ill often add that after once the seamless is clean and uniformed, masking out the subject from the vignette.

For online use I export to JPEG from Lightroom CC at 1500PX (retina ready) on the long edge at 76 quality as research has shown this gives maximum image quality with smallest file size (for online streaming reasons you want small files). Images are also sharpened on export through Lightroom (standard for screen sharpening preset) as when downsizing an image you always want to add a little sharpening back in.

Here are the final edits from the shoot. For variation Ive included an image shot in the same session of my friend Henrik Udd (a monster recording engineer). Big thanks to Emil for the modeling and the opportunity to write this blog post for a feature on his site.

Share
Kommentera
  1. {{comment.comment_author}}

Emil tar grupporträtt på Sam Eliot

Tidigare i veckan blev jag bokad för fotografering då jag skulle fota Sam Eliot. Jag har fotat Sam Eliot innan, men denna gången hade han även med sig sina kompmusiker. Roligt nog hade jag fotograferat dem alla innan. I detta inlägget tänkte jag berätta kort om hur jag tog en utav gårdagens grupporträtt.

Som vanligt tog jag en hel del grupporträtt på olika locations, men det var en bild som jag fastnade mest för. Blixtarna jag har använt är en Yongnuo SPEEDLIGHT YN560-II och en Yongnuo SPEEDLIGHT YN560-III (uppdatering av den först nämnda), till mina blixtar använder jag Hähnel’s sändare/mottagare. Jag har gjort en illustration över hur min enkla rigg ser ut-

Rigg av grupporträtt

Rigg av grupporträtt

 

Jag började med att placera ut modell nr 1 (den som är längst fram) för att ha något att utgå ifrån. Jag gick vidare med att placera ut modell nr 2 (till höger, bakom modell nr 1). Till sist ställde jag upp de två modeller som står på sidorna. När alla var utställda så vinklade jag lite på alla för att de skulle bli snygg uppställning och ljuset skulle falla fint.

Jag har en blixt bredvid mig som lyser upp alla fyra modeller, så att de sticker ut från bakgrunden. Jag har även en blixt snett bakom ena kantmodellen som är till för att ge en ljuskälla som sticker in från snedden. Med hjälp av den bakre blixten så gör vi bilden lite mer intressant och utan den så hade vi haft lika platt ljus i hela förgrunden.

Tyvärr blir detta ett väldigt kort inlägg- men i nästa inlägg kommer jag att ha en gästbloggare!

Under bilden (som är under denna text) kan ni se mina kamerainställningar. Grupporträttet är tagen på Kungsgatan, precis bredvid Domkyrkan i Göteborg.

Canon EOS 6D - EF50mm F/1.8 II - F/3.5 - ISO 2500 - 1/180 - WB Auto

Canon EOS 6D EF50mm F/1.8 II F/3.5 ISO 2500 1/180 WB Auto

Kommentera
  1. {{comment.comment_author}}

Årets Musikhjälpen är igång och jag är taggad till topp! I år är det Kodjo, Little Jinder och Howlin Pelle som leder programmet och enligt mig så kunde det inte bli bättre än så. Nu är det så att jag har en STOOOOOR auktion i år och alla pengar går till välgörenhet.

Min auktion för Musikhjälpenhittar ni HÄÄÄR!!!!

Områdesbild från Bråvalla 2015

Områdesbild från Bråvalla 2015

Så vad kan man vinna i min auktion då? Läs presentationen nedan.

– Om musik var en religion så skulle Bråvallafestivalen vara ett helig plats och nu ger fotografen Emil Agrell dig tillträde till dess mest heliga utrymmen under en riktig VIP-helg under Bråvalla 2017. 

Du får följa med när Emil fotograferar band backstage. Du kommer alltså få agera Emils fotoassistent och ditt alldeles egna fotopass kommer hänga runt din hals. Det spelar ingen roll om du är en inbiten fotoentusiast eller bara fotograferat familjen vid högtider, Emil ser till att du får den kunskap du behöver för att fota artisterna från deras bästa sidor. Om du blir sugen att ställa dig framför kameran så är det inga problem, Emil tar gärna ditt porträtt. När du sen kommit hem och är rädd för att dina minnen ska blekna så skickar Emil hem en print av ditt val. 

Det enda du behöver ordna själv är mat, bor gör du på Scandic City Norrköping och Föreningen KulturUngdom bokar din resa Tur och retur inom Sverige. Missa nu inte chansen att uppdatera din portfolio med livebilder och porträtt på 2017 hetaste artister! 

refused
Eftersom Emil bland annat fotograferar för tidningen GAFFA så följer även en årsprenumeration med i paketet. 

Detta ingår:
– Fotoassistent (med fotopass) under Bråvallafestivalen 28/6-1/7
– Övernattning på Scandic City Norrköping 29/6-2/7
– Resa inom Sverige tur/retur till Norrköping
– Årsprenumeration på tidningen GAFFA
– Väska från Fred Perry
– Valfri print utav Emil Agrell Photography
– Bli fotograferad utav Emil Agrell under Bråvallafestivalen

Villkor:
– Kamera ingår inte, ta med din egen, har du ingen så går det bra agera assistent utan kamera.
– Minimum ålder 16 år. Är vinnaren mellan 16 och 18 krävs målsmans tillstånd
– Frukost på hotellet ingår, övrig mat står vinnaren själv för

Hela paketet kommer skickas till vinnaren i en Fred Perry-väska.

Följande har bidragit till auktionen: GAFFA, Fred Perry, Scandic City Norrköping, KulturUngdom och FKP Scorpio.

Barn i krig har rätt att gå i skolan 
Musikhjälpen är ett insamlingsevenemang som anordnas i samarbete mellan P3 Sveriges Radio, SVT Play och Radiohjälpen, där en undangömd humanitär katastrof uppmärksammas. Över 30 miljoner barn kan inte gå i skolan på grund av krig och konflikter. Möjligheten till ett tryggare liv kan börja med ett block och en penna. Vi har en möjlighet att påverka framtiden och förbättra utsikterna för miljoner av barn världen över. Tack för att du lägger bud på Musikhjälpens auktioner. 

Efter avslutad auktion
Du med det vinnande budet får efter avslutad auktion ett vinnarmail där du med kort eller Paypal kan betala in vinstbeloppet till Radiohjälpen. Du kan även gå in på dina vunna auktioner på Tradera och betala där. Betalning ska ske inom 5 dagar efter avslutad auktion. Har du frågor om betalning, eller vill betala in ett större belopp, så ber vi dig maila [email protected]
När betalning inkommit så kontaktar Musikhjälpen dig med en bekräftelse. Om vinsten är en upplevelse så skickas dina kontaktuppgifter till givaren av auktionen. Om vinsten är ett föremål så skickas det till din adress. Kontrollera till att dina kontaktuppgifter på Tradera är uppdaterade. Observera att Musikhjälpens upplevelseauktioner ej får säljas vidare.

Kommentera
  1. {{comment.comment_author}}

Snart har helgen vecka 48 tagit slut

Helgen vecka 48 har varit fylld utav foto! I torsdags fotograferade jag Joys konsert på Jazzhuset och igår var det Kristian Anttila på Stadsteatern. Dock så kommer detta inlägget enbart vara om Jazzhuset.

Tidigare i veckan fick jag ett erbjudande om att fotografera artisten Joy på Jazzhuset, ett arbete jag skulle göra för Pistonhead Foundation. Jag tackade självklart ja till jobbet och började planera. Jag har alltid tyckt att det varit svårt att fotografera på Jazzhuset då det inte alls är inrett för att bli snyggt på bilder. Jag körde på en enkel packning som bestod utav min Canon 6D, en Speedlight och sändare till den. Dagen efteråt skulle Jazzhuset fira Bob Hund-referensen ”Snart har helgen vecka 48 tagit slut”, men först blir det Hip Hop! När jag väl kom till Jazzhuset så hade Joy tagit med sig sina vänner. I logen blir jag mött av Joy, Habz, Muhammed, Frej Larsson, Panda Da Panda och Kimmie. Jag får direkt intrycket utav att de alla är ett riktigt härligt gäng och jag fick en bra känsla inför kvällen.

Muhammed & Panda Da Panda

Muhammed & Panda Da Panda

När jag hälsat på alla så beger jag mig ut till dansgolvet för att mingla runt lite med kameran. Jag träffar på många fina vänner, samt att jag fick möjligheten fånga nya ansikten i linsen.

_mg_221422140000520161201emilagrellphotography_mg_222322230000920161201emilagrellphotography_mg_223922390001320161201emilagrellphotography_mg_224022400001420161201emilagrellphotography

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Efter att jag hade minglat runt ett tag så hörde jag att det var dags för Joy att snart kliva upp på scen. Jag tog med mig kameran in till logen och fotade deras förberedelser. Joy hade minst sagt en härlig sminkning denna kvällen!

joy8

Alla gör sig redo och de bjuder på en energisk och fantastisk konsert som en bra start på helgen vecka 48.

_mg_228422840002320161201emilagrellphotography_mg_248224820003320161201emilagrellphotography_mg_232823280002420161201emilagrellphotography_mg_236723670002520161201emilagrellphotography_mg_237023700002620161201emilagrellphotographyhabz

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Efter konserten var det dags för den obligatoriska gruppbilden.

joy6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sist utav allt var det dags för lite freestyle och kartongtrummor.

joy2joy3joy4joy11joy12

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kommentera
  1. {{comment.comment_author}}

Saturn Popklubb, en sista gång

I fredags var det dags för klubbarrangören Henrik Wittgren att spela skivor på Henriksbergs takterass en sista gång. Henrik har haft popklubben Saturn i nästan 17 år, men denna helgen blev den sista. Jag befann mig på plats, inte enbart för att ta mingelbilder, utan även både sörja och fira denna fantastiska klubb.

_mg_083508350001020161118emilagrellphotography

Saturn -arrangören, Henrik Wittgren

Jag har arbetat som eventfotograf lite till och från de senaste två åren på Saturn, och det har jag gjort med mycket nöje. Klubben har enligt mig varit den bästa i Göteborg, mycket beroende på musiken som spelas, men även de härliga temadrinkarna, alla fina bilder på väggarna och inte minst den underbara personligheten Henrik Wittgren. När jag och min vän Tobias Ringsten kom till Henriksberg i fredags så blev vi bemötta utav Henrik och därefter en välkomstdrink, drinken för prydd med popknappar, sådana som alltid har varit en del utav temadrinkarna. Denna kvällen var det inte bara idolbilder på väggarna, utan även fina minnesbilder ifrån klubbens år.

Tobias Ringsten fotograferar fotograferar minnesbilderna som pryder ena väggen

Tobias Ringsten fotograferar fotograferar minnesbilderna som pryder ena väggen

Min fina välkomstdrink som var förfinad med Blur och Libertines-knappar

Min fina välkomstdrink som var förfinad med Blur och Libertines-knappar

 

 

 

 

 

 

 

 

Efter att vi hade minglat runt så var det dags för middag. Utöver Flankstek till huvudrätt och äpplepaj till efterrätt så bjöds det även på en del fina tal utav Henrik som berättade om olika klubbminnen, han skickade även runt nostalgiböcker med alla olika låtar som önskats genom åren.

Henriks reserverade middagsplats

Henriks reserverade middagsplats

Henrik Stolpe var väldigt sugen på middag, men vem var inte det?

Henrik Stolpe var väldigt sugen på middag, men vem var inte det?

 

 

 

 

 

 

 

Efter middagen öppnades klubben för allmänheten och det blev snabbt fullt på Henriksbergs Takterass. Saturn-klassiker spelades frekvent, men otroligt nog kunde jag inte höra Shoreline spelas en enda gång. Publiken dansade och det var svårt att ta sig någonstans över huvud taget, men det skadade ingen.

Saturn kommen bli saknat utav mig och många andra. R.I.P

Saturn forever <3

Se alla bilder på Saturns Facebooksida.

_mg_096609660003520161118emilagrellphotography_mg_094409440003120161118emilagrellphotography_mg_095409540003220161118emilagrellphotography_mg_095509550003320161118emilagrellphotography
_mg_083408340000920161118emilagrellphotography_mg_097809780003620161118emilagrellphotography_mg_082808280000520161118emilagrellphotography_mg_084608460001420161118emilagrellphotography_mg_086208620001620161118emilagrellphotography

Kommentera
  1. {{comment.comment_author}}

Att tillverka vattenskrift i Photoshop

I detta blogginlägg ska jag visa er hur man kan tillverka vattenskrift. Alltså, som att man skriver med fingret på en duschvägg eller liknande. Som vanligt demonstrerar jag med bilder så att det blir enklare att hänga med.

Till att börja med så öppnar jag en bild som föreställer en ruta med vattendroppar på.

skarmavbild-2016-11-15-kl-14-44-38

När jag har valt en vattnig bild så letar jag även upp en bild som ska föreställa en stad på kvällstid. Om ni inte använder en egentagen bild här utan istället använder er utav Google så är det viktigt att ni går in på ”Sökverktyg” och sedan ”Som får användas och ändras”. Jag har valt en bild på London Bridge.

skarmavbild-2016-11-15-kl-14-50-11

Sedan så markerar ni hela bilden genom att klicka Cmd+A och kopierar genom Cmd+C, när ni har gjort detta så klickar ni in på vattenbilden och släpper stadsbilden genom att klicka Cmd+V. Sedan klickar ni på Cmd+T för att därefter dra ut bilden så att den passar. Det ser nu ut så här-

skarmavbild-2016-11-15-kl-14-56-07

Vi ska nu ge bilden Oskärpa men för att inte förstöra bilden så ska vi först konvertera till smart objekt genom att högerklicka på bilden vid lagerrutan på höger sidan och sedan klicka på just konvertera till smart objekt. Sedan klickar du på Filter längst upp på skärmen, för att sedan komma till Oskärpa och Gaussisk Oskärpa. Ställ Radie på 10,0% Pixlar och klicka sedan på OK.

skarmavbild-2016-11-15-kl-15-01-15

Sedan klickar ni på Blend mode (står oftast inte vad den heter, utan den är ofta satt på Normal) och sedan klickar ni på Täck över, då borde det se ut så här-

skarmavbild-2016-11-15-kl-15-06-32

Som ni kan se så hjälper bakgrunden oss att ge bilden mer kontrast, djup och färg. Ni ska nu gå till verktygen på höger sida för att sedan klicka på text-ikonen som föreställer ett T. Välj Vågrät text. Jag använder mig utav typsnittet Yellowtail Regular, men det kan ni välja efter smak. Olika typsnitt går att ladda ner gratis på Dafont.com. För denna texten så väljer jag storleken 250 och kantutjämningsmetod Skärpa. Texten ska vara centrerad och kan sedan flyttas efter smak. För att vrida texten så klickar ni Cmd+T, går till ett hörn och vrider texten. Nu ser det ut så här för mig och den svarta texten kommer senare att bli till vattenskrift-

skarmavbild-2016-11-15-kl-15-18-41

Nu går jag till Filter och Gör flytande. Markera nu detta verktyg-

skarmavbild-2016-11-15-kl-15-21-50

Det är nu vi ska tillverka den faktiska vattenskriften. Genom att använda penseln så drar jag ut texten så att den blir mer vatten-lik.

skarmavbild-2016-11-15-kl-15-26-43

Klucka nu på OK för att sedan gå till Blend mode igen och även Täcka över. Om det är något ställe där du vill att texten ska vara tydligare så duplicerar du texten, lägger till en lagermask och suddar bort det överflödiga eller så drar du ner Opaciteten på den översta tills dess att du är nöjd.

skarmavbild-2016-11-15-kl-15-31-49

Bilden är klar och vattenskrift är adderat till bilden.

Kommentera
  1. {{comment.comment_author}}

Inatt är det presidentval i Amerika och många har världens över oroat sig i månader över resultat. Jag tänkte inleda med lite grundinfo om nattens val och sedan gå vidare till varför Donald Trump är ett hot mot pressfriheten-

Sedan mitten utav 1800-talet så har Amerika haft ett tvåpartisystem och det är sedan dess Republikanerna och Demokraterna har gjort upp om kontoret i Ovala Rummet (presidentens arbetsplats). Varje parti ska välja ut sina kandidater och de utvalda ska sedan göra allt i sin makt för att övertala landets delstater om varför de ska rösta på just dem. Varje delstat har så kallade elektorsröster som varierar i mängd beroende på delstatens antal invånare, till exempel så har Kalifornien 55 elektorsröster medan Montana bara har tre. Den presidentkandidat som får mest röster i diverse delstat vinner delstatens elektorsröster. Det gäller att få majoritet i elektorsröster och det finns totalt 538 sådana, därför måste en kandidat ha 270 sådana för att få majoritet.

main-qimg-4d308066106c996a2b1cfbc5dc4603da

Map of electoral votes by state

Som alla vet så står det alltså mellan Hillary Clinton och Donald Trump. Jag tänkte nu berätta vad som kommer hända med press/media ifall Trump skulle vinna detta val.

En vinst för Trump inatt hotar inte bara USAs pressfrihet, utan mot hela världens. I ett tal tidigare i år spenderade presidentkandidaten närmre en timme till att svartmåla pressen, denna gång framför allt New York Times. Trump anklagar den amerikanska tidningen för att rikta sina nyheter emot honom. Trump sa under talet- ”Let’s be clear on one thing, the corporate media in our country is no longer involved in journalism – they are a political special interest no different from a lobbyist,” och under ett annat tal uttalade Trump sig såhär- ”Their agenda is to elect crooked Hillary Clinton at any cost, at any price, no matter how many lives they destroy.”

Grumpy Trump

CPJ (Committee to Protect Journalists) har tidigare gjort ett uttalande om på vilket sätt Trump hade hotat pressfriheten, deras yttrande har där emot påståtts överdrivet (jag tycker personligen inte alls det är överdrivet).

Jag tror inte att presidentkandidaten kommer att strypa amerikansk press/media helt med tanke på hans förflutna med en realityserie och hans mindre uttänkta Twitter-uppdateringar. Där emot så tror jag att han kan dra tillbaka friheten genom en massiv censur, alltså- jag tror att han kommer sätta regeringen på att övervaka media/press till sin fördel alá Nordkorea.

kim_jong-un_photorealistic-sketch

Men varför kommer det att vara ett hot utanför Amerika? Först och främst- Amerika är världens enda stormakt och producerar en stor mängd utav resten utav världens mediala tillgångar. Dock så tror jag även att vi kommer få sämre inblick i Amerika då Trump vill att Amerika ska vara Amerika och inte blanda sig in allt för mycket i andra länder, och det kan leda till att korrespondenter satta i Amerika kan bli utvisade från landet. Trump vill även göra ”Libel Law” mer strikt (Libel Law översätts lättast till kränkning), alltså anpassa lagen till de mest lättkränkta. Jag blir även skrämd utav presidentkandidatens relation till Vladimir Putin, som har ett förflutet med strikt censur och att ha mördat journalister, kommer Trump följa sin väns beteende?

Det finns mycket att säga om Donald Trump, men detta var vad jag fick ur mig för stunden. Hoppas ni tyckte något var intressant

 

Kommentera
  1. {{comment.comment_author}}

I detta inlägg tänkte jag skriva lite om att arbeta i justeringsmasker (en grundgrej i Photoshop, väldigt viktigt att kunna). För att visa er hur man som smidigast arbetar i med justeringsmarker så ska jag demonstrera hur jag gör en Pixel Explosion-effekt.

Till att börja med så väljer jag en bild (min exempelbild är ett porträtt på musikern Leo Skywell), väljer verktyget Snabbval och markerar sedan hela Leo. Vad som är viktigt här är att utgå ifrån rätt snabbvalspensel.

jm1

Efter att ha valt rätt pensel så är det bara att börja markera. I detta momentet är noggrannhet väldigt viktigt, så ta din tid. Om du markerar fel så är det bara att ta penseln med ett minustäcken och ta bort den överflödiga markeringen. Jag brukar alltid lägga extra tid på att markera utstående hårstrån mm. med en mindre pensel. Se min markeringsbana här-

skarmavbild-2016-11-07-kl-10-51-23

När jag har markerat modellen så högerklickar jag och går in på Förfina kant, för att sedan justera kanterna tills jag är nöjd.

skarmavbild-2016-11-07-kl-10-53-21

När jag har klippt ut modellen så skapar jag ett nytt helvitt lager.

skarmavbild-2016-11-07-kl-10-54-13

Efter detta så duplicerar jag den utklippta modellen genom att dra ”Lager 1” ner till ”Nytt Lager”

jm2

När jag har gjort detta så flyttar jag både mina modellager till vänster sida utav bilden. Nu markerar jag det understa lagret utav mina två modellager och drar ut så att det ser ut såhär-

skarmavbild-2016-11-07-kl-11-21-25

Nu så markerar jag det utdragna lagret och lägger till en justeringsmask (genom att klicka på den ikonen som ser ut som en japansk flagga). När en ny justeringsmask är gjord så väljer jag färgkannan och fyller justeringsmasken med svart färg. Sedan gör jag likadant med det översta lagret, men låter justeringsmasken behålla den vita färgen. Det kommer nu se ut såhär vid dina lager-

skarmavbild-2016-11-07-kl-11-23-26

Det jag ska göra nu är att gå in på de olika penslarna och ersätta dem med fyrkantiga penslar.

skarmavbild-2016-11-07-kl-11-46-20

Efter att jag har valt mina fyrkantiga penslar så justerar jag dem genom att först gå in på Spridning och sedan Formingsdynamik.

skarmavbild-2016-11-07-kl-11-59-23skarmavbild-2016-11-07-kl-11-59-30

Här justerar du efter din egna smak. När du har ställt in penseln efter egensmak så markerar du den vita justeringsmasken som är kopplad med den översta modellbilden. På den masken målar du med din pixelpensel och svart färg, så kommer vi vara färdiga med den första delen utav vår Pixel Explosion, alltså den del som är på modellen.. och det kommer då se ut så här-

skarmavbild-2016-11-07-kl-12-02-38

Nu väljer du den svarta justeringsmasken som är kopplad till den undre modellbilden. Där målar du med pixelpensel bredvid modellen, med vit färg, för att få fram den andra delen i vår Pixel Explosion. Medans du arbetar med bilden så kommer du att ändra dig ett par gånger om hur du vill ha det. Om du tillexempel gör för många pixlar på det svarta lagret med en vit pensel, så väljer du bara en svart pensel för att ta bort det överflödiga. Nu har jag även ändrat mig och vill ha modellen centrerad igen.

Nu efter att jag har målat på det svarta lagret med en vit pixelpensel (jag har även beskurit bilden) så är jag färdig. Här är slutresultatet utav min pixel explosion -effekt –

Leo Skywell, Pixel Explosion

För att se liknande på Photoshop Tutorials YouTube, kolla här.

Kommentera
  1. {{comment.comment_author}}

I detta blogginlägg tänkte jag visa hur jag gör för att reducera brus i en bild, men ändå få ett fint resultat. Jag fick gå igenom min hårddisk för att leta upp en bra exempelbild och hittade till slut en som jag tog när det amerikanska bandet La Dispute spelade i Göteborg sommaren 2015.

noise1

Som ni ser på bilden ovan så är bilden väldigt brusig. Bruset kommer ofta för att man använder för hög ISO och när man (som jag när denna bilden togs) använder sig utav en kamera som inte är fullformat så är ISOn känsligare än om jag hade tagit bilden med min nuvarande kamera. När man fotograferar konserter så är det oftast väldigt mörkt och blixt är nästan aldrig tillåtet och därför är det många som maxar sin ISO. Jag skulle rekommendera att inte gå över 3400 i ISO-värde om möjligt men om det går så håller jag mig alltid under 800. Jag ska nu ta bort bruset i min bild med hjälp utav olika filter i Photoshop.

noise2

Jag föredrar att duplicera min bakgrundsbild för att kunna se före/efter-resultat på smidigaste sätt.

Eftersom jag alltid vill ha möjligheten att ändra i mina olika lager så brukar jag alltid göra ett komprimerat lager efter varje filter, det betyder att det är en lager där all tidigare info finns med, det gör man genom kortkommandot Cmd+Shift+Alt+E om man använder en Mac (Obs. detta gör jag enbart när jag använder Filter och aldrig i Justeringslager, men det kommer jag berätta om i mitt nästa inlägg).

noise3

Nu har vi tagit oss förbi det första steget genom att gå upp till Filter – Oskärpa – Smart Oskärpa. Alla bilder ska redigeras efter egen smak, det är bara att dra i de olika spakarna tills det ser ”bra” ut. Men kom ihåg, detta är bara första steget.

noise4

Efter att jag har lagt till Smart Oskärpa så gör jag ett komprimerat lager (Cmd+Shift+Alt+E) innan jag går vidare. När jag har ett komprimerat lager så går jag upp till Filter – Oskärpa – Mera Oskärpa. Detta är ett klart lager och inget du ställer in själv. Nu kommer vi även till en anledning att jag alltid gör komprimerade lager- Vi kan inte ha hela bilden oskarp. Vid detta stadiet så tar jag Suddet som finns bland alla verktyg. Jag suddar där det finns hud med 100% Opacitet och sedan eventuellt på andra ställen med ungefär 40% Opacitet (beroende på hur mycket oskärpa det är).

noise5  noise7

Nytt komprimerat lager, som vanligt. Nu går jag vidare till Filter – Brus – Reducera Brus. Detta kommer smeta ut bilden en del, men likt innan så använder vi oss utav Suddet för att få fram det skarpa.

noise6

Nu börjar vi närma oss! (Ni vet vad som ska göras innan vi går vidare…) Men först så går vi till Filter – Brus – Median, fixar tills det är snyggt och suddar ut det överflödiga.

noise8  noise9

Och nu är vi där jag brukar avsluta allt. Filter – Camera Raw-filter. När du väl är inne i Camera Raw så kan man självklart leka runt med Högdagar, Skuggor osv.. Men jag går främst hit för att öka Luminans och sist Klarhet tills jag är nöjd med mitt slutgiltiga resultat.

noise10  noise11

Se där, nu var vi klara! Jag är nöjd med mitt resultat och jag hoppas att ni har lärt er något från detta inlägg. Ni är självklart välkomna att ge synpunkter i kommentarsfältet.

 

noisereduceld

Kommentera
  1. {{comment.comment_author}}