Henrik Ekwall

Per Schlingmann

 

Agent: Kom igen Per, du måste ju förstå hur bra rep man får efter ett sånt här gig!
Per: Jag gör det inte.
Agent: Per, du är marknadsföringsspecialist. Idag är en sånhär kampanj rent guld. 100% streetcred.
Per: Inte en chans.
Agent: Per tänk på möjligheterna. FI-kampanjer, Bonfester, alla morgonsoffor, till och med Silvana Imam kommer älska dig.
Per: Nix.
Agent: Per, du skapade Nya Moderaterna HELT SJÄLV. Du har pondus. Med ditt ansikte utåt kommer alla tro att könsnormerna är döda för evigt.
Per: Nepp.
Agent: Per, inte en enda icke-moderat i Sverige under 45 vet vem du är eller än mindre tycker om dig. Du, typ, måste göra det här.
Per: Vill inte.
Agent: Om inte annat för att folk ska fatta att du iallafall inte är rasist?
Per: Gör det inte.
Agent: Okej… Jag LOVAR att försöka få till en till dejt med Kjell Nordström.
Per: …
Per: Nordström?
Agent: Ja.
Per: Lovar du?
Agent. Lovar.
Per: Tummis?
Agent: Tummis. De sa också att du fick välja outfit själv.
Per: Sa de?
Agent: Ja.
Per: Pose också?
Agent: Du får också välja pose, ja.
Per: Okej då.
Agent: Fantastiskt.
Per: Bågarna stannar.
screen-shot-2016-09-28-at-22-32-04
screen-shot-2016-09-28-at-22-32-16
Kommentera
  1. {{comment.comment_author}}

 

2012 började Destination Gotland med reklamkampanjen ”Jorden runt på en ö”, och slog samtidigt historiskt rekord i glesortskomplex på kommunnivå. Och i Sverige är den konkurrensen ändå benhård (googla Bjursås+kommunslogan).

Kampanjen handlar mer eller mindre om att alla härliga platser på jorden har en gotländsk motsvarighet: med principen ”om du kisar är han typ inte jätteful” i ryggen har någon kört den klassiska, väldigt gotländska parollen ”jobbe? Naej! Semesta!” hela vägen till det där riktigt härliga gränslandet mellan dumt och genialt. Såhär har det sett ut:

2012:

Bästeträsk.

2013 (nu har man bytt ut ”naj” till andra språk pga gotlänningar kan):

”Gubbrummet på Spybar? Naj, bordet i hörnet på Gutekällaren”

Kisa hårt. Kisa jävligt hårt.

2014 (Det är nu man känner att det börjar kokas soppa på spik):

I sammanhanget känns det relevant att undra hur många av de som frekventerar Gotland över huvud taget vet att Andalusien existerar.

Och, ”vindlande vägar”.

Ett hus. Plastpalm från Rusta.

Saxofon.

2015 (Ungefär nu börjar det greppas efter halmstrån på riktigt):

Återigen, det här med referensramar. INGEN som någonsin kommer sätta sin fot på gotlandsfärjan vet varken vad Serengeti är eller vad fan zaidi betyder.

Det finns ingen idétorka i världen som kan motverkas av en guldram.

Det finns 120 personer i världen som vet vad Ayers Rock är. Gotlänningar är inte kända för att vara världsvana. Gör matten. Det kan varken kallas effektivt eller lukrativt att rikta en hel reklamkampanj till Hans Rosling.

2016 (Och nu har nog Hill Marketing slutat behandla kampanjen som ett seriöst projekt):

”Vi kommer nog vara rätt mycket i Bordeaux, kanske Rivieran, sen Toscana och Berlin. Och sen såklart Nürburgring för den häftiga rejsingen”

Betlehem. Jävla Betlehem.

Och slutligen min absoluta favorit:

Resultatet av kampanjen är, så vitt jag vet, 16 guldägg och att SAOL har lanserat ett nytt, kraftigare alternativ till ordet långsökt.

3 Kommentarer
  1. {{comment.comment_author}}

Henrik Ekwall

Hej!

Vad kul att du är här, stanna gärna för alltid

[email protected] på mail

Mest lästa

  1. Esnabba Pesos
  2. Det är kul med mode
  3. Brev från kolonien
  4. Första advent
  5. Andra advent