Livsviktigt – men inte dödsallvarligt

GRÖT-TJÖT

Det är konstigt med gröt, vissa dagar kan jag vakna med ett helvetiskt gröt-sug medan jag andra dagar inte kan tänka mig något värre att äta till frukost. Nu är jag inne i en ”älska gröt-period”.

Om du är en person som inte går igång på frukost och som tycker gröt är läbbigt så vill jag säga ”hey det e okey”, man måste verkligen inte äta frukost och man måste absolut inte tvinga i sig något man inte tycker om bara för att det är hälsosamt. Skippa frukosten och ta ett förmiddags-mellanmål istället eller nöj dig med din yoghurtskål. Men om du är en gröt-lover eller kanske är lite nyfiken på det där med gröt ändå, så kan du läsa vidare och få mina bästa gröt-tips.

1. Låt en halv banan (mosad) och nymortlad kardemumma koka med gröten.
2. Kör gröten naturell och toppa med skivad banan och ringlat jordnötssmör
3. Toppa med hallonsylt + jordnötssmör (hallå det smakar peanutbutterjelly-götta)
4. Lägg på en rejäl klick egenputtrad äppelkompott (koka ihop äppelbitar med kanelstång och vaniljpulver).
5. Toppa med hackat päron + mandlar + kanel
6. Byt ut vattnet mot mandelmjölk – mjaau vad gott det är.
7. Gröt kräva salt, glöm inte det, stooor skillnad!
8. Blanda ner ett rått ägg i gröten när du kokar den. Fattar att en del av känner att nä nu får det räcka) men om du vill ta ditt grötliv till en ny nivå – pröva! Gröten blir krämigare, smakar egentligen inte direkt annorlunda och du får i dig äggets alla nyttigheter.
9. Själv tycker jag att det är så mycket godare att äta gröten med havremjölk, mandelmjölk, sojamjölk eller annan alternativ mjölksort istället för vanlig kossemjölk.

Om gröt känns omöjligt som frukost så kan en grötportion med mycket toppings bli en ok nöd-lunch eller kvällsmat. Eller så skiter du fullständigt i gröt. Gör som du vill!

Kommentera
  1. {{comment.comment_author}}

Livsviktigt – men inte dödsallvarligt

Jag är hälsovetaren som levererar bloggen för oss som är "fed up" på hälsohets men som fortfarande vill ta hand om oss själva och leva gött riktigt länge.
God mat, illaluktande boxningshandskar och ett gäng hälsotips!

Mest lästa

  1. GRÖT-TJÖT
  2. S/O till alla känsliga magar
  3. Pest, ångest eller kolera?
  4. WRAP ME UP
  5. MERA SOPPA TACK!