Livsviktigt – men inte dödsallvarligt

Pest, ångest eller kolera?

Ångest. Svårt att förstå för den som aldrig känt det. ”Vadå att det surrar i armarna?” ”Obehagskänslor, aha… gör det typ ont?.. nehe..”, ”Du kanske behöver dricka vatten om du är torr i munnen…”. Medan den som har eller har haft ångest vet precis.
Det kanske inte yttrar sig exakt så, men man vet. På samma vis som det finns tokmånga varianter av ångest så finns det också tokmånga sätt att hantera den. Det finns även en del generella råd, typ: Stressa ner, koppla av, meditera, acceptera, sov ordentligt…. Man ba: ”Mmmh lätt att sova ordentligt när man har sömnproblem, som ger ångest, som ger sömnproblem, som ger ångest osv”.

Men det finns ett annat råd som verkar vara effektivare än allt det där andra, nämligen träning. Just nu läser jag boken ”Hjärnstark” – en sån jäkla drömbok, läs den om ni inte gjort det! Där i beskrivs det vilken grym effekt träning har på vår hjärna.
När vi känner oro eller ångest så är det som att vi kör plattan i mattan på gaspedalen över kroppens stressystem. Många som ofta har ångest har lärt sig att hantera dessa känslor och man hinner bromsa innan man gasar rätt in i ångest-helvetet. Hemligheten med träning är att det stärker hjärnans bromspedaler (med finare ord stärks frontalloben i hjärnan, som är den del som lugnar oss när det dragit igång en stressreaktion i kroppen). Träning gör oss jäkligt mycket bättre på att bromsa in de där ångest- och stresskänslorna, så effektiva att vi många gånger slipper känna av några symtom.

Jag har haft flera perioder med mycket ångest och har då ofta prioriterat bort träning. Jag har varit rädd för pulshöjningen den ger, och att det i sig varit ångestframkallande. Och visst är det så att man bör vara lite försiktig med allt för intensiv träning i början, men det bästa är att även promenader, lättare träning och styrketräning har visat sig hjälpa vid ångest. Sedan får man tänka att själva träningen kanske inte alltid hjälper DIREKT, se det som något du även gör i förebyggande syfte. På samma vis som man tar någon medicin som håller en på banan, så bör träningen vara ett lika självklart inslag i din vardag.

Du som kämpar med oro, stress och ångest – ge regelbunden träning en chans OCH: Läs ”Hjärnstark!”

Tjena!

Ser ju väldigt fridfullt ut, men hade apmycket ångest när bilden togs.

2 Kommentarer
  1. {{comment.comment_author}}

Livsviktigt – men inte dödsallvarligt

Jag är hälsovetaren som levererar bloggen för oss som är "fed up" på hälsohets men som fortfarande vill ta hand om oss själva och leva gött riktigt länge.
God mat, illaluktande boxningshandskar och ett gäng hälsotips!

Mest lästa

  1. GRÖT-TJÖT
  2. S/O till alla känsliga magar
  3. Pest, ångest eller kolera?
  4. WRAP ME UP
  5. MERA SOPPA TACK!