Livsviktigt – men inte dödsallvarligt

Archive: Dec 2017

  1. Julstress-pizzan

    Leave a Comment

    Julveckan är en bisarr vecka på många vis. Man har tusen grejer att klappa igen på jobbet innan julledigheten, man har tio meningslösa juklappsspel-klappar att införskaffa (”alla köper något sketsköj för typ 100 spänn, lycka till!!!”), de sociala aktiviteterna hopar sig och man vill så gärna (?) trycka in julfikor, minijulaftnar och glöggmingel. Mitt i allt detta ska man försöka hinna äta något mer än bjudgodisar och pepparkakor från kontoret.

    Låt mig presentera: Julstress-pizzan. Überenkel och übergod!

    Baka gärna en ”bianco” (utan tomatsås) och en vanlig.
    Till det behöver du:
    – Libabröd/tortillabröd (men blir helt klart godare med libabröd
    – creme fraiche
    – massa ost (ingen ”pizzaost” eller andra sorter som smakar noll och nada utan en med lite krut i).
    – potatis (skalad, tunt skivad – vi snackar riktigt tunt).
    – rödlök (tunt skivad)
    – tryffelolja

    – tomatsås (lägg några extra kronor för att få en god)
    – rödlök
    – champinjoner
    – cocktailtomater
    – ruccola

    1. Sätt ugnen på 225 grader.
    2. Lägg libabröden på en plåt med bakplåtspapper.
    3. Ett av bröden kletar du in i creme fraiche, strör massa ost på, toppar med den skivade potatisen och rödlök + lite mer ost på topp.
    4. Den andra brer du tomatsås på och toppar med ost, rödlök, skivade champinjoner och skurna cocktailtomater.
    5. Skjuts in i ugnen, bränn av tills osten smält och pizzorna fått färg (ca 10 min).
    6. När pizzorna är klara så är det gott att toppa med ruccula samt ringla lite tryffelolja på potatis-pizzan och göra några drag med svartpepparkvarnen.
    7. Ät och andas ut.

  2. Vi måste prata…

    Leave a Comment

    Kan vi inte snacka lite om dom här?

    Och dom här:

    Är det inte lite knäppt att den här typen av produkter lyfts fram som hälsomat samtidigt som jag dagligen får frågan om frukt är okej att äta (jag är kåstrådjivarä för er som ej vet). Det är så sorgligt när mat enbart ses som kalorier och man missar den där lille detaljen om att maten ska göra oss friska, starka, glada och goa. Vi käkar bars, puddingar och shakes för glatta livet och skiter i att vi inte kan hajja en enda ingrediens i innehållsförteckningen. Men frukt, nej för i helvete, ”Asså jag har hört att vindruvor typ sätter sig på låren”.

    Min pappa har alltid sagt ”Låt maten vara din medicin”, när jag var 12 år svarade jag nog ”mmmh pappa” och fortsatte kika in i datorn uppslukad av att bygga ett nytt fräckt krypin på Lunarstorm. Men idag håller jag med honom till 100%. Om fler människor skulle börja se maten som näring istället för bukfylla så skulle vi få bukt med många av våra hälsoproblem (Tessan for president!). Och just därför gör du en general-insats för dig själv genom att välja fullkornsalternativen istället för pasta, vitt bröd, vitt ris. Eller kål, bladspenat och baljväxter istället för isbergssallad, tomat och gurka. Och ta en vanlig jävla frukt istället för proteinpudding med lussebullesmak – please?

  3. Valda sanningar

    Leave a Comment

    Vi har alla våra egna valda sanningar, det vill säga idéer och tankar om oss själva eller vår omgivning som vi valt att tro på. Dom behöver absolut inte vara sanna eller skrivna i sten, men i vårt huvud så låter vi dom påverka oss varje dag. Det kan vara ”jag är ingen morgonmänniska”, ”jag är inte bra på att komma i tid” eller ”jag är så känslig”. Det sista är en vald sanning som jag ofta tänker om mig själv. Holymoly vad lätt det är att gömma sig bakom en sådan sanning och låta den bekräfta ens beteende och känslor gång på gång. ”Det är bara jag som är känslig..” blir lätt en undervärdering av vad man faktiskt känner. Eller tvärtom att man tror att man är en känslig krabat i lägen som man egentligen är vråltuff.

    Valda sanningar kan vara riktigt dumma när det handlar om att göra en livsstilsförändring. Om man exempelvis vill komma igång att träna (du ba: men kan du sluta tjata om träning…) så kan en idé om sig själv som en osportig person vara hindret till att komma igång. Alla gånger som man inte genomför träningen bekräftar den valda sanningen och blir den där rösten på axeln som säger ”Vad var det jag sa?”.

    Men vet ni vad det bästa är? Valda dåliga sanningar om sig själv kan dra åt helvete. Men på samma vis som du kan få en nedvärderande tanke om dig att styra ditt beteende så kan en vald positiv sanning få dig att göra underverk. Från och med nu är jag en vråltuffing!

  4. Du hoppfulla väntans tid

    1 Comment

    Jag hade en vrålbloggig söndag igår. Adventspyntande, lussebulle-bak, mysfika, träning med bojfränden och förstås bara vegetarisk mat. Vad som ingen hade behövt veta är att jag vaknade med hjärtklappning och skällde ut mig (ja man kan skälla ut sig själv) och min kille för att ”vi har fan inte julpyntat, och vi har ingen frukost hemma och det är ju för i helvete FÖRSTA ADVENT!!!!” Jag stormade till Hemköp och Oskar rusade upp i panik för att plocka fram julpyntet. Sedan höll vi på att ha ihjäl varann pga irritation över sladdar till adventsstjärnan, bulljävlarna ramlade av plåten och stektes på ugnsbotten, vi fick hetsträna på gymmet eftersom vi kom dit en halvtimme innan de stängde och de vegetariska måltiderna bestod av tortellini och färdiga falaflar, wow vad ont i magen jag har haft sedan jag åt dom 🙂 Kompisfikan var i och för sig bara mysig och vi tryckte totalt 15 lussebullar på 4 personer – svinbra!

    Jag hoppas att er helg var fridfull, helrätt och megasköj. Men med stor sannolikhet så innefattade den även tjäbbel, halvfabrikat och toalettrengöring.
    LIVET

Livsviktigt – men inte dödsallvarligt

Jag är hälsovetaren som levererar bloggen för oss som är "fed up" på hälsohets men som fortfarande vill ta hand om oss själva och leva gött riktigt länge.
God mat, illaluktande boxningshandskar och ett gäng hälsotips!

Mest lästa

  1. GRÖT-TJÖT
  2. S/O till alla känsliga magar
  3. Pest, ångest eller kolera?
  4. WRAP ME UP
  5. MERA SOPPA TACK!