Livsviktigt – men inte dödsallvarligt

Julstress-pizzan

Julveckan är en bisarr vecka på många vis. Man har tusen grejer att klappa igen på jobbet innan julledigheten, man har tio meningslösa juklappsspel-klappar att införskaffa (”alla köper något sketsköj för typ 100 spänn, lycka till!!!”), de sociala aktiviteterna hopar sig och man vill så gärna (?) trycka in julfikor, minijulaftnar och glöggmingel. Mitt i allt detta ska man försöka hinna äta något mer än bjudgodisar och pepparkakor från kontoret.

Låt mig presentera: Julstress-pizzan. Überenkel och übergod!

Baka gärna en ”bianco” (utan tomatsås) och en vanlig.
Till det behöver du:
– Libabröd/tortillabröd (men blir helt klart godare med libabröd
– creme fraiche
– massa ost (ingen ”pizzaost” eller andra sorter som smakar noll och nada utan en med lite krut i).
– potatis (skalad, tunt skivad – vi snackar riktigt tunt).
– rödlök (tunt skivad)
– tryffelolja

– tomatsås (lägg några extra kronor för att få en god)
– rödlök
– champinjoner
– cocktailtomater
– ruccola

1. Sätt ugnen på 225 grader.
2. Lägg libabröden på en plåt med bakplåtspapper.
3. Ett av bröden kletar du in i creme fraiche, strör massa ost på, toppar med den skivade potatisen och rödlök + lite mer ost på topp.
4. Den andra brer du tomatsås på och toppar med ost, rödlök, skivade champinjoner och skurna cocktailtomater.
5. Skjuts in i ugnen, bränn av tills osten smält och pizzorna fått färg (ca 10 min).
6. När pizzorna är klara så är det gott att toppa med ruccula samt ringla lite tryffelolja på potatis-pizzan och göra några drag med svartpepparkvarnen.
7. Ät och andas ut.

Kommentera
  1. {{comment.comment_author}}

Livsviktigt – men inte dödsallvarligt

Jag är hälsovetaren som levererar bloggen för oss som är "fed up" på hälsohets men som fortfarande vill ta hand om oss själva och leva gött riktigt länge.
God mat, illaluktande boxningshandskar och ett gäng hälsotips!

Mest lästa

  1. GRÖT-TJÖT
  2. S/O till alla känsliga magar
  3. Pest, ångest eller kolera?
  4. WRAP ME UP
  5. MERA SOPPA TACK!