Understanding Fashion

Whyred + IKEA = ?!

Igår var jag på butiksinvigning på Södra Larmgatan. Det var väldigt klassiskt. Bubbel, öl och en massa törstiga, välklädda människor som egentligen inte hade för avsikt att handla just denna afton. Kanske var det heller ingenting till salu. Vad vet jag? Mitt fokus låg på bubblet.

Träffade min chef som högljutt beklagade sig över butiken som låg nästgårds, Whyred. Nämnda märke är sannerligen ett märke med prestige. Därför stack det i ögonen när butiken dukat upp med kuddar och filtar utanför butiken från IKEA. Samma sorts filtar har hennes föräldrar hemma – till sina hundar. De är tillverkade i polyester och kostar ca 7 kronor.

Varför reagerar vi så starkt? Ett märke som Whyred kan ABSOLUT INTE ha filtar av så taskig kvalitet som dessa. Eller? Jag kunde inte göra annat än att hålla med min chef. Det passar inte in i bilden av märket. Whyred och IKEA rimmar aktivt illa. Fint och fult möts och skapar inte någon harmoni. Borde det där istället ligga filtar av finaste kashmir eller merinoull? Det hade i alla fall varit en fröjd för ögat och inte ett enda ögonbryn hade höjts.

Mode är, hur vi än vrider och vänder på det, inte billiga polyesterfiltar.

Kommentera
  1. {{comment.comment_author}}

fashion is fashion?

Vad är mode, egentligen?

Om det fanns ett kort och koncist svar på det skulle det inte finnas något att diskutera. Modebegreppet är lika mångfacetterat som konst- eller musikbegreppen. Det finns inga raka svar, och det är det som gör det intressant. Konceptet mode går att fylla med så mycket. Endast fantasin sätter gränser.

Mode har många olika betydelser. Vad jag anser vara meningsfullt kan vara meningslöst för någon annan. Diskussionen är aldrig sinande.

Ja, det är å ena sidan ytligt och elitistiskt, men å andra sidan är det en representation av estetiska uttryck, vilka visar på en gränslöshet som saknas i modediskursen.

Mode tillskrivs mening så fort vi reflekterar över det. Mode behöver inte vara ett negativt laddat ord, eller något som skall ses ned på, vilket ofta är förekommande. Det som inte förstås bemöts inte med positiva utropstecken, vilket också kan tillämpas på långt fler diskurser än den om mode.

I modevärlden får en inte tala illa om detta omhuldade skötebarn som närts vid modesystemets barm. Denna exklusiva värld dit så många nekas tillträde har långt fler kvaliteter än vad gemene person kan tro. Det är ett kluster av kreativitet, passion och drivkraft. Alla brinner vi för någonting. Mode är inte bara färg, form, yta och modevisningar.

Mode är engagemang.

Kommentera
  1. {{comment.comment_author}}

Från blogg till drömjobb

När jag för några månader sedan började blogga såg jag det endast som en rolig grej, en hobby. Och kanske, kanske att någon annan skulle finna ämnet mode ur ett teoretiskt perspektiv intressant.

Ett av de första inläggen jag skrev var en recension om det nystartade klädmärket Bite Studios. Inlägget fick spridning och uppmärksammades på sociala medier. Så även av märkets grundare, William Lundgren.

För ett par veckor sedan ringde han mig, och berättade att han var mycket imponerad av min recension, att jag lyckats sammanfatta märkets visioner och tankar på ett mycket fint sätt. Vi träffades över en kaffe och efter femtio minuter hade jag fått ett jobb som projektledare.

Oavsett vad en skriver om i sin blogg så uppmärksammas det på ett eller annat sätt. Kunde nog aldrig föreställa mig att mitt (något sporadiska, lovar bot och bättring!) bloggande skulle kunna leda till något så spännande som ett ytterst kreativt och roligt yrke.

Det har ingenting med skolning att göra, endast ett genuint intresse – något som alla bloggare har, annars skulle vi ju inte blogga.

Mode, vilket säkert redan framgått, betyder så otroligt mycket för mig. Det uppfyller varenda fiber i min kropp. Ett specialintresse gör ju ofta det. Och om en har tur kan det uppenbarligen leda till ett jobb. Så ge er hän era intressen, ert bloggande, er kärlek. Det kan leda till något helt fantastiskt!

Kommentera
  1. {{comment.comment_author}}

Emotionellt mode

Det kan tyckas vara trivialt att ha en emotionell relation till mode, men mode och kläder har en mycket intressant förmåga att beröra, vare sig det handlar om enskilda plagg eller hela kollektioner hos valfritt märke.

Jag försöker hålla mig ajour med både svenska och utländska modehus, liksom många med mig, och vi matas ju dagligen med uppdateringar inom modevärlden. Ibland händer det att jag fullkomligen uppfylls av blotta tanken om mode.

Mode förmedlar något – det handlar om att kläder och känslan kring dem kan upplevas så nära och påtagliga att det inte går att värja sig. Det hör inte till ovanligheterna att undertecknad blir tårögd. Möjligen handlar det om att en är nördig när det kommer till detta, för beröringspunkterna ligger ofta på detaljnivå. Det handlar inte om att närskåda plagg och syna sömmar, utan bara känslan av exempelvis styling och silhuetter. Helheten.

Mode är ju, som bekant, inget nytt fenomen, det är under ständig utveckling. Föränderligheten inom detta fält är häpnadsväckande. Mode betyder så otroligt mycket, för mig personligen, och som kulturyttring. Historier berättas och nostalgi kan uppstå, både hos betraktaren och bäraren.

Plagg vi har i garderoben är inte bara kläder, de berättar historier om oss. Vi kan dra oss till minnes olika händelser och platser i våra liv där just de där plaggen spelade en stor roll. Kläder kan få oss att känna något – det kan vara längtan, glädje eller sorg. Vad som helst, egentligen.

Mode är affektion.

Kommentera
  1. {{comment.comment_author}}

Misslyckad modebevakning

Chanel visade igår sin haute couture-kollektion för S/S -16, i vanlig ordning i Le Grand Palais, Paris. Där betraktaren placerats i Karl Lagerfelds minimalistiska trädgård.

Den klassiska Chaneldräkten har blivit uppdaterad och fått en liten extra väska för iPhone. Lagerfeld förutsätter att alla är ägare till en sådan telefon, vilket såklart inte är helt fel att anta. Men det är inte här fokus ligger. Faktum är att det varit något vanskligt att få tag i bra footage från denna visning. Lagerfelds visioner hamnar i skuggan av dagens kändiskåta medier. Fokus har istället hamnat på modellen/skådespelerskan Cara Delevingne och hennes hund som satt på front row. Vogue diskuterar huruvida denna hund kommer bli lika mycket ett modedjur som Lagerfelds katt, vilken också har ett eget instagramkonto. Elle menar att Delevignes hund stal all uppmärksamhet från Kendall Jenner. Hur kommer det sig att detta är modemediernas brännpunkt? Vilka gagnas av denna information? Det säger absolut ingenting om modehus, koncept eller aktuell kollektion. Det tycks ligga i tiden att lägga fokus på mindre betydande “nyheter”.

Det är självklart intressant att få ta del av bilder på personerna på front row och vad de bär för plagg (oftast specialdesignade av Lagerfeld själv), men när en icke moderelaterad detalj får allt spelrum har modebevakningen satts ur balans.

Mode är alltså, enligt sociala medier, att ha ett husdjur.

IMG_2143

1 kommentar
  1. {{comment.comment_author}}

Mode 2016

När 2016 fortfarande är ungt siar modeoraklen om vad som komma skall under detta nya modeår. Det talas om färger och former, vilka årtionden som torde gästspela, vilka inspirationskällor som färgar designers kollektioner och vad vi borde bära för att vara ”rätt”. Det talas alltså om trender. Vi förväntas följa dem, inspireras av dem och göra dem till våra egna.

Vad är trend?

Trend är en blandning av samtiden och historien. Utan det som redan varit kan det inte skapas något nytt. Trender är dock förgängliga, liksom mode är föränderligt. Trendernas flyktighet gör det ofta svårt att hänga med i svängningarna. Det sker i snabbare takt än modehusens S/S- och A/W-kollektioner. Trender är ett verktyg vilket skall få oss att konsumera, smart förpackat. Då är vi ”inne” och ”rätt”. Trend är tidskrävande och dyrt. Däremot finns det mycket inspiration att hämta.

Jag skulle vilja, under modeåret 2016, se att vi vågar lita på vår egen smak ännu mer. Den egna stilen blir ju alltid bäst när en inte klätt sig enligt regler och lagar.

Mode är att lita på magkänslan.

Kommentera
  1. {{comment.comment_author}}

Hur göteborgarna borde klä sig

Häromdagen slank det ovälkommet ned en tidning i brevlådan. Cityliv. En gratistidning om den göteborgska livsstilen, eller dylikt. Mode är tydligen viktigt för denna tidning, men dess modeprofilering är lika intetsägande som en Ellos-katalog. Jag blir aktivt uppgiven av att läsa om hur modejournalisten Frida Zetterström tycker att vi borde klä oss.

Det finns också en glättighet som inte går att ta till sig. Någon form av stil står inte att finna på dessa modesidor, det är alltför slätstruket. Det finns ingen källa till inspiration, endast fula bilder på fula kläder. Medelålders och smaklöst. Zetterström verkar tro att detta är vår grej, eller att det vore väldigt käckt om vi tog till oss hennes vision. Zetterströms omdöme lämnar mycket att önska. Det upplevs som en ytterst förlegad bild av presentationen av kläder, för mode är det då rakt inte.

Jag anser inte att alla borde gå klädda i svart, eller ikläda sig skulpturala kreationer i beige och grått som tagna ur en editorial i Bon, men någonstans får gränsen gå. Om någon vill ha tips på hur en blir snyggast på nyårsfesten går det jättebra att höra av sig till mig istället.

Denna tidning och dess syn på mode och den göteborgska livsstilen är långt ifrån uppdaterad. Vi är sannerligen mer mode- och trendmedvetna än så.

Kommentera
  1. {{comment.comment_author}}

Karl Lagerfelds yrkesroll

Jag vet inte hur många gånger jag suttit som förtrollad för varje ny visning från Chanel. Skall inte sticka under stol med att jag älskar Chanel. Men det är inte i första hand kläderna som tilltalar mig, alls, utan själva helhetsupplevelsen i en Chanelvisning. Det är lika mycket set design som kläder, ett skådespel. Plaggen är som skapta för den miljö som Karl Lagerfeld kreerat för sina kollektioner. I början av december visades senaste kollektionen Paris in Rome för att visa upp modehusets métiers d’art (konsthantverk) i just Rom. Métiers d’art-kollektionerna visades i år för tolfte gången. De ingår inte i några A/W- eller S/S-kollektioner per se och tar oftast plats i en annan del av världen. Förra året var det Salzburg som var platsen för skådespelet.

There’s a connection between  Paris and Rome, which has always existed. I work in Italy too, so I know Italy well. I wanted to push the moment when Italy was famous in France, from the movies with the french actresses. There was something in the air and I wanted to catch something out of that air. I took nothing and everything, you know? It’s a vision, but it’s not a detailed vision.

 – Karl Lagerfeld

Plaggen i sig skall absolut inte förringas, detta är en av de starkaste Chanel-kollektionerna på flera år, men de gör sig allra bäst i Lagerfelds alternativa verklighet. Dessa världar som Lagerfeld placerar sina kollektioner i gör det svårt att se de faktiska plaggen i något annat sammanhang än just där och då. Åskådaren villar lätt bort sig i alla detaljer. Det är en ytterst skicklig iscensättning, men Lagerfeld missar målet. Som betraktare vill en hellre titta närmare på dekoren. Kanske borde Kaiser Karl sadla om och satsa på set design?

För att ytterligare bidra till denna fantasivärld regisserar Lagerfeld även kortfilmer. Nu senast Once and forever, vilken släpptes i samband med modevisningen häromveckan, med Kirsten Stewart i huvudrollen. Tidigare filmer tycker jag har fyllt ett syfte, varit ett komplement till kollektionen som den presenterar, men dessvärre inte denna gång. Filmen är någon slags hyllning till Stewart, som också är Lagerfelds musa, som inte gör någon rättvisa. Om en störde sig på Stewart innan, så lär en göra det ännu mer nu. Han är dock en skicklig regissör, herr Lagerfeld. Vidhåller således att det kanske är tid för denne man att överväga ett karriärsbyte.

Kommentera
  1. {{comment.comment_author}}

Vad är mode? Del 3

I de tidigare delarna har det konstaterats att mode är exkluderande och att det är modesystemet som i stor utsträckning är med och bestämmer begreppets innebörd och uttryck.

I denna tredje del diskuteras begreppen trickle down och trickle up.

Begreppen har sitt ursprung inom ekonomisk teori, men används idag även som modetermer. Dessa benämningar är viktiga just därför att de ger en idé om vad en viss typ av mode/trend har för ursprung. Vem som hittat inspiration var helt enkelt.

Genom historien har mode tillhört den övre samhällsskiktet, i synnerhet kvinnorna. De hade råd att konsumera och visade sig offentligt iklädda det senaste. Mode var synonymt med de kläder som överklassen bar. Deras stil kopierades sedan av kvinnor i lägre samhällsklasser. Detta är en trickle down-effekt. Denna effekt tar dock självfallet inte samma uttryck idag. Det går snarare att jämföra med plagg som syns i modemagasin, bland annat, där modesystemet har bestämt åt oss vad vi borde köpa.

Motsatsen är då trickle up, där exempelvis modesystemet plockar upp inspiration och mode/trender från gatan – street style/street fashion och sprider detta till en större massa. Detta är ett relativt nytt fenomen då historien inte tillåtit likställande mellan samhällsklasser genom kläder i detta fall, särskilt inte från gatan till överklassen. Idag är det snarare regler än undantag att leta inspiration hos vanliga dödliga. I mer än ett decennium har ju street style-fotografer fångat upp stilar och trender och spridit dessa vidare. Både uppåt och nedåt.

Förhållandet mellan mode och dessa effekter är viktiga, eftersom de visar på hur mode sprids och har spridits. Begreppen inte endast handlar om samtiden. Mode måste även belysas ur ett historiskt perspektiv för att frågan Vad är mode? skall kunna besvaras.

Kommentera
  1. {{comment.comment_author}}

Kläder som uniform

”Kläder signalerar inte bara identitet och social tillhörighet utan talar också om för sin bärare vad för slags handlingar hon eller han kan eller bör ut föra.”

– Cecilia Fredriksson, etnolog

Att hitta en stil och förfina den tar tid. Det vanskliga med en konsekvent garderob är att hitta variationer. Länge försökte jag jobba med olika siluetter, men insåg snart jag ändå alltid ser likadan ut. Det är svårt att notera någon skillnad, just för att svarta plagg, i mitt fall, blivit en uniform. Det är ett sätt att kommunicera och identifiera, vilket också är delvis det som mode handlar om.

Vad en än sätter på sig så förmedlar det någonting. Kläder är lika mycket ett uttryck för till exempel sinnesstämning som mode. Den klädda kroppen är en rustning, en imitation och differentiering av jaget, ett ställningstagande. Men vad säger egentligen vårt yttre om vårt inre?

Nedan följer några festbilder september-november 2015, i urval. Konsten att alltid se likadan ut är uppenbart något jag lyckats bemästra och det har blivit ett signum.

Är således ett med min uniform.

Foto: Rebecka Bjurmell

Foto: Rebecka Bjurmell

Foto: Rebecka Bjurmell

Foto: Rebecka Bjurmell

Foto: Rebecka Bjurmell

1 kommentar
  1. {{comment.comment_author}}