Was ist kunst

Det började redan en vecka innan utsatt datum när jag fick ett meddelande av en gammal kollega som nu studerar matematik i Schweiz.

– Bara så du vet, svenskt näringsliv har ögonen på dig!
Du är rödmarkerad för Aron Flams event! Bra jobbat!

Rödmarkerad? Aron Flams event? Hur vet matematikern det här?
Jag kommer på att jag har visat intresse för en föreläsning om postmodernism på Facebook. Tydligen är en av föreläsarna komikern Aron Flam, vad nu han har med postmodernism att göra.

– Haha, rödmarkerad? frågar jag.

– ”Tveksamma personer, potentiella stökiga kommunister” (Om jag har fattat det rätt), svarar han.

Att bli klassad som en tveksam person – en potentiellt stökig kommunist, gör mig glad. Men kanske mest för att jag känner mig sedd, och det är sällan någon fäller en sådan direkt och tydlig åsikt om en. Jag är inte kommunist, men i Svenskt Näringslivs ögon är det antagligen tveksamt nog att ha arbetat ideellt för Rättviseförmedlingen.

En vecka går. Jag och min kille möts utanför Näringslivets hus på Södra Hamngatan och blir insläppta av en prydlig man.

–  Ska ni på……. Föreläsningen?

Ja jo, det ska vi. Vi åker till tredje våningen och möts av ett folkhav i receptionen. Vi har innan blivit instruerade att komma 17:30 eftersom trycket är så stort, och alla verkar ha lyssnat. Uppge namn så ska vi se om du står på listan. Vissa står på listan och får gå vidare, andra får gå åt sidan. Nu är det ändå lite spännande, som att gå på klubb. Kommer jag stå på listan eller inte? Kommer dom se att jag är en potentiell stökig kommunist?
Nej, allt går så enkelt. Hej välkomna. Varsågoda och vänta vid dörren så släpper vi snart igenom er. Vi väntar vid dörren. En ung man kommer och hämtar oss och slussar oss genom korridorerna ner till föreläsningssalen. Vi sätter oss och väntar. Väntar och väntar. Presentation av föreningen Politeia som tydligen är arrangören. Drivs av tre KD:are och tre M:are. Allt presenteras med sådan självklarhet – klart vi är moderater! Jag känner mig som en rysk spion i amerikansk villaförort.

Först ut är en liten skånsk filosof. Skjorta, munkjacka och snusnäsduk. Han är faktiskt rimlig, det känns som att vara på universitetet. Saklig och opolitisk. Jag missar lite av vad han säger, jag är trött efter en dag på konsthallen och min rumpa gör ont så jag sitter och vrider på mig för att hitta en skön position på de hårda stolarna. Jag börjar fundera på vilken färg vi ska måla restaurangdelen i det potentiella kulturhuset, hur ska borden stå. När skulle det egentligen passa att åka till mitt sommarställe. Varför kommer aldrig boken om biennaler som jag beställt från Bergen Kunsthall.

– … de anglosaxiska filosoferna, de som brukar kallas den analytiska skolan var noga med att slipa sina begrepp. De framställde ofta sina idéer på ett anglosaxisk, essäistiskt sätt. De var måna om att läsarna skulle kunna begripa det som skrevs medan de kontinentala filosoferna egentligen inte var ute efter att förklara och berätta, som mycket som att visa och framställa. De bedrev filosofi mer som en kusin till litteratur, till konstnärlig framställning. Medan de analytiska filosoferna kanske mer bedrev filosofi mer som en kusin till matematisk logik och kongnitionsvetenskap…

Etcetera.
Jag minns att jag tänker: Jag förstår vad han säger men om någon skulle be mig förklara vad föreläsningen handlar om i efterhand kommer det vara nästan omöjligt.
Kort paus. Äntligen. Det är svårt att beskriva stämningen, men det är inte en vernissage i fixfabriken om man säger så.

Dags för den stora provokatören. Jag vet knappt någonting om Aron Flam förutom att många verkar tycka att han är störig.

Performancet ”Welcome to the other side” har nått sin höjdpunkt. Han börjar prata om diskriminering på arbetsplatser.

– En fysikprofessor skulle tillsättas vid Lunds universitet och Academic Rights Watch rapporterade i förra veckan om att det inte gått helt rätt till. I en artikel visar de att det rent matematiskt har förekommit diskriminering i den här tillsättningen. Tre sakkunniga fick lista tre kvalificerade kandidater var. Och redan från början är det oproportionerligt många kvinnor med redan i experternas urval. Kvinnor med fullständiga kvalifikationer, vill jag tillägga. Men ändå oproportionerligt många i jämförelse med hur det ser ut i rekryteringsbasen. Så redan här vet vi att de som har gjort de här listorna, de har redan tänkt så här ”Det finns för få kvinnor inom fysik, vi borde göra en insats.” Så sätter dom dit en kvinna och skickar in sina förslag, och i vissa fall överlappar de här förslagen så att experterna har listat samma person. Och då vet vi ju att detta är kvalificerade människor eftersom flera experter, oberoende av varandra, har listat samma personer. Problemet är bara att ingen av de här personerna fick jobbet, det gick till en ung tjej som bara citerats 80 gånger. Hon är ung. There you go. Det var fysiken i Lund. Nu är den institutionen körd.

Lovisa, välkommen ur din filterbubbla! Folk hånskrattar, haha dumma institutionen som valt en ung tjej på knappa meriter. Nu är den institutionen körd! Och även om det hade varit en kvalificerad kvinna så hade det ju varit diskriminering ändå eftersom det enligt Flam  faktiskt fanns fler män i rekryteringsbasen. Och min favorit:

– Patriarkatet är en konspirationsteori.

Sist är det en litteraturprofessor. Han säger att nu när han utanför sin institution får han äntligen lov att var lite mer ideologisk. Kom ihåg att det ska handla om postmodernism, men av någon anledning handlar även hans föreläsning om vad genusstudierna har för negativa konsekvenser för universiteten. Tyvärr är han en så osäker talare att det knappt går att ta in ett ord av det han säger.

För att vara första gången att försöka sig på konst så vill jag ändå ge Svenskt Näringsliv en applåd, inte så stor, men ändå en applåd för sitt ganska lyckade performance. Det påminde ganska mycket om Liina Siibs performanceverk MASS LINE på Lilith Performance Studio, som handlade om hur det är att att leva i en kinesisk diktatur.

Welcome to the other side.

/Lovisa

(alla citat är direkt från inspelningen av föreläsningen)
Kommentera
  1. {{comment.comment_author}}

Sten(ad) på konstmuseet

I helgen var jag på konstmuseet här i Göteborg och såg Jone Kvies utställning Metamorfos. Kvie är skulptör som arbetar mycket med fokus på material, vikt och form, vilket leder till abstrakta, men ändå väldigt kraftfulla skulpturer.

Innan inlägget fortsätter vill jag be om ursäkt för ordvitsen i titeln. Titlar är svåra okej?!

Jone Kvie, Second Messenger

I utställningen ingår skulpturserien Second Messenger som består av en serie skulpturer av aluminium och basaltsten från staden Izmir i Turkiet. Det var så oerhört rofyllt att vandra genom landskapet som byggts upp i stenhallen. Jag tycker alltid att det är så mäktigt när ens beteende och rörelsemönster påverkas i utställningsrummet och här blir man verkligen tvungen att släppa taget om väggen och röra sig genom det karga landskapet.

I utställningstexten står det att det finns tydliga kopplingar mellan Kvies verk och alkemi, men tyvärr hittade jag inte den kopplingen, kanske mest pga. att jag inte riktigt förstod den.

Här är en del av den andra skulpturserien som ingick i utställningen, men som jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på, men mycket vacker tycker jag den är!

Man kan ju tänka sig att det skulle vara av intresse för mig att minnas, eller anteckna namnen på verk jag skriver om här i bloggy, men jag hade annat att tänka på när jag var där. Det var nämligen så att jag träffade min killes föräldrar för första gången den helgen, så jag gick mest runt och nervös för att det skulle hata mig (obs. de gjorde de inte, hela helgen var väldigt lyckad och supermysig).

Det var allt för mig byeeeeee

/Jakob

Kommentera
  1. {{comment.comment_author}}

ORFEUS & EURYDIKE

I couldn’t help but wonder… men är Orfeus och Eurydike allas älsklingsmyt?

Jag beställde ett gulligt fanzine här i veckan av Kristoffer Appelvik Lax.

Fint!

På Röda Sten Konsthall hade vi i januari Göteborgs Baroque i Katedralen satte upp Claudio Monteverdis L’Orfeo. (Hyllad och utsåld!)

När jag för några år sedan bodde med mitt ex i sthlm en sommar var jag på Moderna Museet och såg den här målningen:

Cy Twombly, Orpheus, 1979

Jag satt på deras uteservering och skrev sen en lång harang i min anteckningsbok om relationen mellan Cy Twomerly och T.S Eliot och tyckte själv då att jag var väldigt smart.
Det var kanske ungefär då som Arcade Fire släppte albumet Reflektor?

Vilka är det på omslaget, om inte Orfeus och Eurydike!
Skulpturen är av Auguste Rodin från 1893.

När jag ännu några år tidigare bodde i Trollhättan fick jag en ny sånglärare. Hon var ball och introducerade mig till jazz. Den första låten jag fick lära mig hette Manhã de Carnaval, en fin bossa nova som var ledmotiv i den här filmen:

Slut på bristfällig bevisföring!

Kommentera
  1. {{comment.comment_author}}

Prisregn över scenkonstgalan

Nu i helgen var jag på gala här i Göteborg, närmare bestämt Scenkonstgalan, som arrangeras varje år av Scenkonstguiden!!

Eftersom massa goa priser delades ut under kvällen tänker inte jag vara sämre, så här kommer mina priser från galakvällen!!

Kvällens bästa outfit

Kvällens bästa outfit bjöd Catharina Bergil på när hon delade ut pris på scen! Jag tycker denna outfit är helt genial- en paljettklänning i tvättmaskinsmönster ihopparat med snakeskin-boots. Djärvt, elegant och härligt!

Foto: Lina Ikse

Kvällens lol

Kvällens lol går till kvinnan som satt på raden framför mig och blev mer och mer påverkad under kvällens gång, samtidigt som hon sms:ade med sin partner om hur mycket hon hatar scenkonst och hur mycket hon älskar sin partner. Halvvägs in i den andra delen av galan gick hon ut och kom aldrig tillbaka igen, förhoppningsvis tog hon sig hem till sin älskade partner!

Kvällens stelaste

Detta pris går till två medlemmar ur GöteborgsOperans danskompani som skulle dela ut pris i kategorin årets Slowfood. Med sig på scen hade de en kastrull som de under sin oerhört stela presentation rörde om i och saltade och höll på. När det var dags att presentera vinnarna i kategorin plockade de nästan magiskt upp det gyllene kuvertet som de kokat ihop! Salongen satt tyst och vred sig, så även jag….

Just nu kommer jag bara på dessa tre kategorier, men det fanns säkert massa annat kul att belöna! Det är ju alltid kul med gala och bubbel och så!

/Jakob

Kommentera
  1. {{comment.comment_author}}

Underkastelsens diskreta charm

Michel Houellebecq

Förra onsdagen var vi och såg Underkastelse på Stadsteatern, en nittio minuter lång dramatisering av boken med samma namn av Michel Houllebecq. En vanlig beskrivning av Houllebecq är att han är ”En av Frankrikes största, och mest kontroversiella, författare”, vilket inte är helt fel. Misogyn rasist enligt vissa, ett geni enligt andra.

Jag är själv är inne i en Houllebecq-period och har i flera veckor tänkt skriva om den senaste boken jag läste, Kartan och landskapet, men har av ängslan låtit bli. I min bubbla tycker jag att jag ser att de flesta har den här analysen av Houllebecq: det handlar inte alls om en gubbsjuk författare som älskar att förnedra kvinnor, utan snarare en författare kritisk syn på det västerländska samhället där bristen på mening har skapat ensamma, likgiltiga och beklagliga män vars enda lycka ligger i det tillfälliga sexuella mötet där de nedsättande beskrivningarna av kvinnors snarare slår tillbaka på mannen som yttrar dem – det blir klart att det handlar som en sorglig typ. Min ängslan har därför legat i vad människor utanför den här bubblan tycker om Houllebecq, och vad de sen skulle tycka om mig. Men sen tänkte jag att deras läsning i så fall är dum och därför skiter jag i det!

Jag uppskattade Underkastelse som bok och var därför lite skeptisk till hur den skulle fungera i form av en monolog – kanske att det skulle vara en monolog på temat, men bortkopplad från bokens handling?
Nej då,  Stadsteaterns Fredrik Evers lyckas väl förkroppsliga litteraturprofessorn François, en medelålders och likgiltig man som försöker skapa mening åt sitt liv genom forskningen om författaren J-K Huysmans och korta relationer med unga studentskor. Handlingen från boken är starkt närvarande och levandegörs genom Evers förmåga att få publiken att se situationer, rum och människor lika tydligt som om de var rakt framför en, trots att han står ensam på scen. Scenografin är också utmärkt i samma syfte. Två massiva diagonaler blir till både väggar, golv och tak där ljussättningen kan skapa utrymmen mörka och olycksbådande så väl som ljusa och extatiska.

François intresse för Huysmans skapar ett slags metalager (länge sedan jag läste littvet nu, osäker på ifall detta är en term) i berättelsen då Huysmans främsta roman Mot strömmen handlar om en man som (och jag kopierar in): ”som hänger sig åt alla sensuella och estetiska njutningar, tills han slutligen faller ihop i kraftlös leda inför livet”, en beskrivning som likväl kunnat vara av François. Sen blir Huysmans religiös sent i livet, och ja, spoiler, det blir François också.

Året är 2022 och det är presidentval i Frankrike.  Bristen på engagemang är stort i landet eftersom de flesta verkar ta för givet att det socialistiska partiet kommer vinna ännu en gång, som vanligt. Men när det ser ut som att Nationella fronten kommer vinna allierar sig socialistpartiet med det nybildade Muslimska Brödraskapet. Alliansen vinner och den karismatiske Mohammed Ben-Abbes blir president i landet. And so the islamization begins…. För att inte förstöra för dem som ännu inte läst boken eller sett pjäsen så lämnar jag det där, men med frågan som är fundamentet för hela handlingen: Är den totala underkastelsen höjden av lycka?

Efter teatern tog vi ett glas på en dålig bar och pratade lite om föreställningen. Att ge sig hän åt religionen är på ett sätt modigt eftersom det bryter mot samtidens ideal om förnuft och logik, för att istället bejaka känsla och mystik. Och visst kan man sakna stora känslor, mystik och magi i en värld där det mesta har en logisk förklaring. Kärleken till ens partner har inte alls uppståt genom att en utomstående kraft har drabbat dig med kärlek eller att det är ödesbestämt. Nej, det biologisk mekanism för att säkra artens fortlevnad bla bla hormoner bla bla – trist! Jag förstår helt behovet och längtan efter magi. Jag har själv tröttnat ganska mycket på realism i t.ex litteraturen, speciellt efter att jag läste Isabelle Ståhls ”Just nu är jag här”. Tyckte den var trist och fick ångest. Dock inte hennes fel att det har blivit så uttjatat med ”de smarta skärmarna som för oss längre och längre ifrån varandra” och att tycka att Tinder är känslolöst.

Well, well.
Kontentan av allt det här?
Se Underkastelse på Stadsteatern, den går någon vecka till.
Läs boken, och alla andra böcker av Houllebecq.
Bli religiös.
Skoja/Lovisa

Kommentera
  1. {{comment.comment_author}}

Nakna män på Instagram

Ja, vi sa ju att vi skulle rapportera från modeveckan, så här kommer ett inlägg om Instagram!

To be fair, jag tänkte skriva om fashion week, men sen orkade jag inte, så kan det bli ;P

Jag följer många konstnärer på Instagram, absolut mest för att de är bra, men en härlig apsekt är också att de främst arbetar med mitt favoritmotiv, nämligen nakna män. Så välkommen in på en resa i mitt instagramflöde!

fster är en fransk konstnär som jobbar mycket i pastell och gör härligt erotiskt laddade bilder av goa killar.

 

Jeremy Kost är en amerikans fotograf som som fotar nakna snyggingar i olika miljöer, mums!

 

Fabio Motta jobbar mycket med bondage, ofta i kombination med blommor och växter. Det blir en intressant konstrast mellan det nästan våldsamma i att binda kroppar med det mjuka i blommorna.

John MacConnel skissar och målar av män i olika poser och konstellationer. Mycket fint!

Sist men inte minst vill jag tipsa om min insta, StarGayAtlantis som också består av mycket naket. Gå gärna in och följ mig, det verkar kul att vara influencer!

Jakob

Kommentera
  1. {{comment.comment_author}}

Samtidens sämsta trender

Stockholm Fashion Week har passerat och eftersom Jakob är övertygad om att mode är konst så ska Was Ist Kunst självklart rapportera om dess höjdpunkter; vilka visningar som inte fick missas, vem som bråkade med vem och hur stressigt det var att springa mellan de olika showroomen i alldeles för höga klackar. SKOJA vi va ju såklart inte bjudna, så vi får helt enkelt sätta oss och titta på youtubevideor av visningarna och hålla till godo med det.

Men eftersom vi är två hårt arbetande praktikanter får det vänta till slutet av veckan. Men först ska vi gå igenom…*trumpetfanfar*

Samtidens Sämsta Trender!


Lovisa:

  1. Att det är ballt att vara ohyfsad. Att vara blasé och sval har länge varit en stil som osäkra personer har anammat för att verka mer självsäkra än de faktiskt är. Men nu verkar det ha nått den punkt att man även ska vara otrevlig för att vara riktigt cool. Exempel från verkligheten, 3h sedan: På vägen ut tar en kille upp en tjejs jacka som ramlat ner på golvet. “Här, din jacka hade ramlat ner på golvet.” Hon och hennes vänner kollar på varandra, ger honom en märklig blick och säger “eh okej” och vänder sig bort. Riktigt dålig trend.
  2. Dunjacka på klubb. En jättefånig trend. Folk har linne och dunjacka på sig, vilket från första början är en konstig kombo eftersom det fortfarande är vinter ute, men också dumt för att dom 1. inte kan dansa för de har en så stor dunjacka på sig inomhus, 2. blir jättevarma för att dom är inomhus med en stor dunjacka på sig 3. tar upp tre gånger så mycket plats eftersom dom har en jävla dunjacka på sig inomhus.
  3. Bildningsföraktet. 🙁

Jakob:

  1. Att snabbmat nästlat sig in i finrummen. Alla har vi ju märkt att det poppar upp nya burgarställen och korvhak med ambitionerna att göra riktigt god mat av något som ofta anses lite trash. “Härligt” säger många, tröttsamt säger jag. Köp din varmkorv av proffsen på 7/11 och spendera de resterande åttio kronorna som du sparar på något härligt, typ en härlig sheetmask på sephora (om du inte är som jag och får våldsamma allergiska reaktioner mot sheetmasks)
  2. Normcore. Jag är så O T R O L I G T trött på stilen normcore. Varför lägga ner så mycket tid på något som ser så sjukt tråkigt ut? Det är som att människor som följer denna stil skäms över att de gillar mode och kläder till den grad att de försöker maskera sig genom att klä sig så tråkigt som möjligt. Låt de slitna jeansen och den stickade tröjan stanna där de hör hemma, på Jerry Seinfeld och ge dig hän till att du faktiskt tycker det är härligt att klä dig snyggt, det är inget att skämmas över.
  3. PK-tävlande. Vi har alla mött dem, personerna som alltid ska hävda hur jävla pk och medvetna de är. SUUUCK. Kan vi inte alla bara enas om att vi faktiskt håller med varandra- att feminism=bra och SD=dåligt. Det är liksom inget radikalt i att säga det längre. Tänk på all tid de kommer spara när de inte behöver hävda sig längre, då kanske de faktiskt har tid att läsa Judith Butlers teorier på riktigt istället för att citera från någon Silvana Imam låt.

 

Kommentera
  1. {{comment.comment_author}}

HJERTÈN x WATKINS

God lördag!

För den som vill ligga och morna sig länge med datorn i knät (precis som jag gör nu) så har jag ett tips: Första avsnittet av Konsthistoriers andra säsong ligger nu uppe på SVTplay!

Liselotte Watkins tillsammans med Görel Cavalli-Björkman
framför Sigrid Hjèrtens Ateljéinteriör (1916)

Denna gång är det Liselotte Watkins som får fördjupa sig i Sigrid Hjertèns oeuvre. Väldigt mysigt.

/Lovisa

Kommentera
  1. {{comment.comment_author}}

I veckan besökte jag Naturhistoriska museet här i GBG och trillade över en temporär utställning som heter Avsides- Laddade platser i Bohuslän och Dalsland. Titeln till trots så var det en ganska intressant och trivsam utställning som bestod av fotografier av platsspecifika installationer som Anders Johansson gjort.

Anders Johansson, Until it sleeps

Johansson arbetar i många olika material och tekniker, bland annat wellpapp, trådkonstruktioner och helt vanlig snö. Dessa installationer placeras på platser som till synes inte har någon specifik betydelse, men genom dessa installationer blir platserna laddade.

Dessa platser är ofta inte tillgängliga för publiken, men genom att fota av dem, får man en chans att uppleva verken.

Anders Johansson, Forêt Diaphane

Det väcker tankar hos mig om vad som är en upplevelse av ett verk. Vilken funktion fyller det fysiska verket i en upplevelse? Är det fotografierna som är konsten, eller är det idébilden av installationerna? Vilken roll har konsumenten i konstupplevelsen?

I och med att de här verken ofta är otillgängliga att uppleva fysiskt måste man förlita sig på fotografier, alltså replikor av verken. Walter Benjamin, som var en filosof och litteraturvetare och var en del av den välkända Frankfurtskolan, skrev om just konstens roll i reproduktionsåldern och beskrev hur fotografiet och andra massproducerande medier kommer att ersätta konsten. I och med detta kommer konstens värde som är förknippat med verkets autentiska aura försvinna.

Anders Johansson, Reinold Messner

Tycka vad man vill om dessa tankegångar (jag vet inte riktigt själv vad jag tycker) men han kanske hade en poäng. Det ger ju inte samma resonans i en när man ser ett foto av en skulptur istället för att se den i sin fysiska kontext.

Anders Johansson, The Hours

Ja, detta blev ett lite svamligt inlägg, men så kan det va ibland hörni. Fina foton och vackra installationer var det i alla fall.

/Jakob

Kommentera
  1. {{comment.comment_author}}

Danmark med BAE

Som ni kunde läsa i vår julchatt här på bloggy fick ju jag ett härligt besök på sanatoriet (a.k.a Louisiana) av min goa kille i julklapp!

Vi slog slag i saken och tog oss dit på en av årets första dagar!

Självklart inledde vi vårt besök med att avnjuta en härlig lunch bestående av smørrebrød, bakelser samt ett glass vitt! Mkt gott. Så skål på er och häng med och se vad Louisiana hade att erbjuda!

Efter lunchen begav vi oss in i museets utställningshallar och började med att besöka utställningen 7xtimexspace som är en ny presentation av museets samling. Bland annat fanns verk av Andy Warhol och Jackson Pollock, men eftersom jag tycker de är ganska uttjatade ska jag inte skriva mer om dem.

Det verk jag tyckte var allra bäst var installationen ”Cosmic Generator (loaded #1)” av Mika Rottenberg. Denna installation ser till början ut som en affärsmiljö som är överfylld av julgransglitter, ljusslingor och stora uppblåsbara badleksaker.

Blinkande kakafoni i ”Cosmic Generator (loaded#1)”

När man går in i den hittar man in till ett stort mörkt rum där en video visas där bilder av stränder blandas med animerade bergochdalbanor som blandas med gamla män i varmkorvkostym. Jag tycker det är så otroligt uppfriskande att få se att humorn återigen har tagit plats i konsten och att allt inte alltid handlar om superallvarlig konceptkonst.

En annan utställning var Being There som visar verk från tio nutida konsntärer. Här blandades också högt och lågt, liite mer konceptbaserat, men fortfarande mycket bra. Känns härligt att den nya generationens konstnärer faktiskt är duktiga.

Bunny Rogers hade skapat ett minnealtare till en HighSchool Student

”Farewell Joanperfect”

Dora Budor ställde ut fåtöljer och soffor som sakta täcktes av aska. Maskninen som släppte askan på möblerna aktiverades av besökarnas röster i rummet!

”Year Without A Summer (Panton’s Diversion)”

Hannah Levy ställde ut objekt som diskuterade kroppens relation till maskinen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pamela Rosenkranz hade skapat en miljö med ett grönt ljus som var oerhört jobbigt för ögonen, regnskogsljud och en stor jordhög, alltså jättestor, på bilden kan du se en människa i relation till högen för att se hur stor denna hög är

”Anamazon (into the land)”

Såklart fanns det massa bra konst, men då skulle det bli ett suuuperlångt inlägg (plus att jag inte orkade fota av allt pga. tycker ändå man ska uppleva konsten med sina sinnen och inte genom en kamera)

Allt som allt ett mycket härligt besök, tack för den julklappen!

/Jakob

2 Kommentarer
  1. {{comment.comment_author}}