Yogastaden
Första gången jag träffade Sandra var på Hagabadet Drottningtorget. När jag kom in i salen känner jag in energin direkt. Det jag tycker är viktigast när jag kommer in till klass är att känna en vänlighet från läraren, och det gjorde jag direkt med Sandra. Snäll, lugn, trygg och glad. Inspirerande. Sådant gör att jag kan njuta och göra mitt bästa för mig på en yogaklass. Läraren, tillsammans med yogisarna, skapar atmosfären. Lyllos mig som jobbar på samma arbetsplats som denna härliga tjej, och som får intervjua henne som min första ”Månadens yogalärare”!

Hej Sandra! Hur är läget och vad gör du om dagarna?

Hej!
Läget är bara bra med mig. Vad kul att få prata med dig om yoga!
Mina dagar är fyllda av ganska mycket fokus med yoga. Jag arbetar som yogalärare och undervisar ungefär 10 yogaklasser i veckan just nu, både fysiskt på Hagabadets anläggningar men också live online. Jag arbetar också som ansvarig för Hagabadets utbud av kurser, workshops och events inom dels yoga men också övrig friskvård/träning, hälsa och välbefinnande i allmänhet.

Varför är yoga viktigt för dig?

Yoga är en oerhört viktig del av mitt liv, jag separerar ju inte riktigt livet från yogan, utan tycker att yoga är något som genomsyrar hela min vardag. Det handlar om att utöva yoga fysiskt för att få styrka och flöde av energi, men framför allt det förhållningssätt till livet som yogan erbjuder; d v s hur jag möter mig själv och hur jag möter andra. Yogan är viktig för mig för att den erbjuder stunder av reflektion och självobservation så att jag kan stanna upp och reflektera över vad som är viktigt för mig och hur jag kan vara ”mitt bästa jag” och bidra med det till andra. Så yoga är både ett sätt att observera sig själv, notera vad som pågår i kroppen, tankar och känslor så att man därigenom kan transformera sig själv skulle man kunna säga.

Hur hittade du in i yogans värld?

När jag började praktisera yoga för många år sedan (snart 15 år sedan) så hade jag inga förväntningar, inga förkunskaper och ingen aning om hur stor betydelse yogan skulle få i mitt liv.
Jag kände ingen annan som ägnade sig åt yoga då!
Det ena ledde sedan till det andra så att säga.
Yogapraktiken började som ett sätt att röra mig, bli rörlig  men samtidigt finna stillhet och närvaro.
Jag har alltid haft ett stort intresse för den inre resan, det spirituella och de upptäckter vi gör inom och kanske bortom oss själva. Det fann jag i yogan, så jag började gå kurser och klasser för många olika yogaskolor och lärare.
Jag har haft förmånen att resa till Indien ett par gånger och praktisera med min yogamaster, och där upplevde jag ett spirituellt uppvaknande som förändrade mycket i mig.
Yogan är och har varit medicin för min kropp, mitt sinne och min själ, genom att jag kunde notera mina sår och obalanser och befria mig från dem.
För mig handlar det väldigt lite om vilka positioner eller rörelser man faktiskt utför, utan mer om känslan, energiarbetet och upplevelsen när man utför dem. Jag älskar att praktisera yoga asanas, men det är inte själva positionerna som är min drivkraft. Drivkraften kommer från vad praktiken på yogamattan ger för lärdomar om mig själv. Vilka är mina utmaningar och svårigheter? Vilka rörelser och positioner blir jag gladare av, vilka gör mig grundad, i vilka positioner känner jag mig lätt om hjärtat och i vilka går jag djupare in i mig själv? Hur arbetar jag med min inre energikropp och känslokropp? Min önskan är att kunna utforska och lära mig något litet om mig själv varje gång jag praktiserar yoga och meditation, och det är också detta jag önskar för mina elever.

Vilka yogastilar gillar du bäst och varför?

Egentligen brukar jag försöka tänka att yoga är ett tillstånd snarare än en specifik form eller stil av praktik. Det yogiska tillståndet kan uppmås i vilken form av yoga som helst egentligen, eller i ren meditation.

Men hathayoga är den ursprungliga formen av all fysisk yoga så om jag ”måste” välja en stil av yoga blir det nog denna. Det är den form av yoga jag själv har praktiserat och undervisat längst. Den innehåller alla delar vi behöver för att uppnå balans i kroppen och energisystemet, andningsövningar, fysiska stärkande rörelser, fokusträning, balans, avslappning samt de förhållningssätt och etik och moral jag tidigare nämnde. Allt i vår tillvaro kan ske utifrån en yogisk filosofi om vi så vill, där det främsta ledordet för mig är sanskrit-ordet Ahimsa ”icke-våld”.
Jag tycker också att det är så vackert och intressant att hathayogan är en så rik kulturbärare då den har utvecklats under så lång tid. Även den ayurvediska läran är en stor inspirationskälla för mig i hathayogan. 

Men jag är också väldigt förtjust i Yinyoga som kom in i mitt liv långt senare, där jag nu börjat fördjupa mig mer om dess ursprung vilket är ett helt annat än den indiska hathayogan. I yinyoga undervisar och praktiserar vi utifrån TKM (Traditionell Kinesisk medicin). Därför har jag också börjat nosa på mer om de fem elementen, den fysiska kroppen med dess organ och energikanalerna i kroppen utifrån den här filosofin och kompletterar nu med studier inom akupressur.
Jag har ett holistiskt tänk runt kropp, sinne och själ och för mig är all form av yoga ett energiarbete vi utför.

Vad har du för tips till en som är nybörjare?

Våga prova! Den största utmaningen är att ställa sig på yogamattan för första gången. Ha inte massa förväntningar och krav på dig själv, utan försök att ha ett öppet sinne.
Du behöver inga särskilda förutsättningar, det enda du behöver är ditt andetag och det bär du alltid med dig.
Din yoga är DIN, och kom ihåg att det är du som avgör vad som känns rätt och bra i dig, inte din yogalärare. Du är alltid din egen bästa lärare genom att observera dig själv, din kropp, dina tankar och ditt beteende på yogamattan.
Det kan också vara bra att påminna sig om att bara för att man testat en gång eller två och inte riktigt ”hittat hem” så kan det vara värt att fortsätta prova fler lärare och fler yogastilar. Jag kan nästan lova att det finns nånting som passar alla. Det gäller bara att hitta rätt för just DIG.

Vilka resmål med fokus yoga rekommenderar du och varför?

Haha, ja det skulle väl vara resan inåt då förstås! Nej skämt åsido, det där är en lite klurig fråga tycker jag.
Det är fantastiskt att resa och något jag verkligen längtar efter att få göra igen när det blir möjligt igen. Några av de resmål som påverkat mig allra mest är mina resor till Indien, men jag vet att det inte nödvändigtvis är ett resmål som passar alla.
Bali är också en helt ljuvlig plats att resa till för yoga men också rekreation och naturupplevelser med båda paradisstränder, vattenfall och djungel.
När du säger resmål med fokus yoga är egentligen platsen mindre viktig, det kan vara minst lika givande att åka på retreat i Sverige som på andra sidan jorden. Visst längtar vi nordbor efter sol och värme, exotisk mat och natur, men om förutsättningarna är rätt är det yogaläraren som faciliteterar retreatet som är viktigare än platsen tycker jag. Vi är så bortskämda med att kunna resa vart vi vill och att åka till andra sidan jorden för att yoga när vi glömmer bort att vi har allt vi behöver mitt framför näsan egentligen.

Visst kan vi resa och njuta av sol, värme och andra kulturer, men jag kan också tycka att vi som anordnar yogaresa behöver ta ansvar för vår planet och gärna förlägga yogaresor i Sverige likaväl som utomlands. Vi behöver inte flyga och tära på jordens resurser för att yoga. Kanske ”behöver” vi det ibland ändå för att vi njuter av livet, men Corona-pandemin har gjort det tydligt att vi börjar uppskatta vår egen hemmiljö och vår egen natur mycket mer nu. Att bara gå ut och skogsbada i en skog där vi bor kan vara en fantastisk yogisk upplevelse, vilket jag ser fram emot mycket nu när våren och sommaren snart är här. I den yogiska traditionen finns begreppet aparigraha, det femte av våra yamas, som betyder ungefär att bli fri från ha-begär. Att praktisera att inte ta mer resurser än du verkligen behöver, och det tycker jag är tänkvärt. Vi kan resa då och då, men kanske börjar vi nu på allvar faktiskt reflektera över hur vi förbrukar jordens resurser. Då känns det lite enklare och vackrare att njuta av det vi har här och nu, och inte bara sträva efter mer. Jag försöker påminna mig om att det är helt ok att resa ibland, men yoga kräver inte sol och värme, yoga är yoga, oavsett vart vi befinner oss i världen.

Favorit- asana?

Ja men det måste väl vara savasana då – vår djupavslappningsställning. En position vi återfinner i alla yogastilar, alla yogatraditioner. En helt neutral och passiv position men utan den sker ingen integrering av den övriga praktiken. Det är när vi tillåter oss att vila som vi återhämtar, bygger upp, läker och balanserar allt annat i vår praktik. Den kräver inget görande, bara ett helt naturligt varande. Den kan också användas helt enskilt för att hantera ett brett spektrum av hälsoförhållanden.
Savasana betyder ”corpse pose” eller död kropps position, vilket också kan symbolisera hur varje yogapraktik är som en cykel, eller ett liv, som avslutas med att vi helt och fullt får släppa taget och överlämna oss till jorden, för att sedan åter stiga upp med ny energi, redo att ta sig an livet.

Favorit- yogamatta?

Åh, jag har ju några olika mattor för olika ändamål.
Många yogaelever kommer och frågar vilken matta de ska köpa, och jag brukar alltid rekommendera att man verkligen tänker till på vad man ska ha mattan till och när.
Ska den t ex bara vara hemma kan den vara tjock och tung, men ska man bära med sig den till studio eller på resor kommer det vara skönare att ha en som väger mindre.

Är den mest till för yinyoga eller restorative kan den vara tjock och mjuk, men för hathayoga kanske lite tunnare, speciellt om man har lite problem med balansen, då är en tunnare matta att föredra då det blir lite hårdare underlag. Har du å andra sidan värk i knän eller rygg kan lite tjockare matta vara ett bättre val. Så – det beror alltså helt på!
Personligen tycker jag om naturmaterial, och helst förstås ekologiska/miljövänliga, så att titta efter vad mattan är gjord utav och undvika plast och giftiga mjukgörare kan vara en viktig aspekt. Naturgummi från hållbara odlingar kan vara ett bra alternativ. De är också lätta att rengöra och kräver inga kemikalier, det går fint att använda lite utspädd äppelcidervinäger!

Jag tycker att mattan bör ha ett bra grepp så man inte halkar och blir otrygg på sin matta, och det brukar man få om mattan är lite räfflad, som exempelvis Mandukas mattor.
Ett alternativ som kan vara bra är också att investera i en s k yoga-handduk. Den väger i princip ingenting, du kan slänga ner den i väskan vart du än ska, den lägger du ovanpå yogamattan för att vara säker på att vara fräsch oavsett vilken matta du praktiserar på. Den är också jättebra att ha om du kör hot yoga, eller överlag har tendens att svettas mycket då handduken suger upp och är garanterat halkfri.

Tack Sandra, för att vi fått ta del av din kunskap och fina tankar om yogan/livet.

Tack för att jag fick vara med och svara på de här frågorna, jättekul att prata yoga! ❤

Kommentera
  1. {{comment.comment_author}}

Planera efter dina drömmar!

Ingen dröm är för stor – eller liten!
Vad drömmer du om?✨
Har du någon önskan om framtiden?
I dessa tider har ju många av oss extra tid hemma.
Vad gör du med din fria tid?
Planera, skriv ner, dröm!
Vad vill du när alla restriktioner är över? Vad vill du göra? vad behöver du? vart vill du resa?
Meditera, manifestera!

Jag vill;
1. Ta mig ner till Koh Samui där pappan till mitt barn bor, så att dem äntligen får träffas igen
2. Gå ut och dansa på ett svettigt dansgolv här i Göteborg
3. Arrangera cirklar med yoga hemma hos mig och utomhus när våren kommer
4. Gå på konsert
5. …är mest tillbaka på punkt 1 igen. Det är nästan alldeles för viktigt för att kunna tänka på något annat egentligen..

Så, vi yogisar som är vana vid meditation, att blunda och sväva iväg, vet hur härligt det är att kunna befinna sig på andra platser, i huvudet.
Du som tycker detta låter superflummigt, visst kan du ändå tänka tillbaka på fina minnen du har? Ställen du varit på, resor du gjort som du minns med glädje?
Om du sätter dig ner extra skönt med kuddar och filtar, blundar och slappnar av i ansiktet, går in i djup andning – kan du tänka på dessa minnen, och verkligen försöka minnas EXTRA mycket. Hur såg det egentligen ut på den där platsen? Var det några speciella detaljer du på märke till? Hur luktade det? Hände det något speciellt? Vad var det för färger/ljus?
Att resa iväg i meditation är härligt.
Det är så jag reser nuförtiden 😎🌴

(… i nästa inlägg kommer ”Månadens yogalärare” ✨🙏🏼 den som väntar på något gott…😘)
Kommentera
  1. {{comment.comment_author}}

Första inlägget

Välkommen! Vad kul att du hittat hit. Slå dig ner i lugn och ro, känn dig som hemma:)

Då kickar vi igång denna bloggen med ett djupt ämne tycker jag!

Men innan vi sätter igång tänkte jag presentera mig själv lite närmre.
Rosanna, heter jag. Men vem är jag?
En snäll person. Älskar äventyr. Fantasifull. Barnslig. Positiv! En sann optimist. Äter vegansk kost, det skedde i samband med att jag fördjupade min yoga och ahimsa (icke våld) blev allt mer självklart.
Uppvuxen vid havet, i Åsa utanför Kungsbacka.
Estet. Sjunger, spelar gitarr, höll på med teater och film när jag var yngre. Älskar att måla och vara kreativ i många olika uttryck.
Jag har gjort mycket bra saker, men också mycket dumt. Ingen är ju perfekt, ellerhur?

Så, ämnet jag vill ta upp här i det första inlägget. Psykisk ohälsa. När en person mår psykiskt dåligt. Alltmer börjar det normaliseras att tala om detta. Så bra och så otroligt viktigt.
När jag började med yoga så var intentionen att först och främst att mitt skadade knä skulle bli bra, men jag var även sugen på att testa på alla de där svåra poserna.
Ändå blev den första lärarutbildningen jag gick i Mediyoga, som är en lugn och meditativ yogaform.
Jag tyckte att det var lite flummigt – Men var väldigt nyfiken på ifall detta verkligen skulle ge någon effekt.
(Jag var förr en sån som fnissade åt yoga för jag trodde det var hokus-pokus-snack.)
Jag mådde inte helt bra under gymnasiet och tiden efter. Jag hade allt jag behövde, fin familj, pojkvän, jobb, fick kort därefter lägenhet i första hand.
Men ändå var det något som inte stämde, det man inte kan sätta fingret på. En slags tomhet inombords. Jag var inte 100% lycklig i livet.
Mediyoga, som är en svenskframtagen form av Kundalini (traditionell indisk yogaform) blev nyckeln för mig.
Det låter klyschigt men jag kom ut på andra sidan. Började njuta av varje stund i livet. Slutade oroa mig och slutade stressa. Jag hade aldrig kunnat tro det, innan jag var med om det.
Tänk att kombinationen av pranyam(andning), asana(rörelse) och mantra(ljud) kan skapa en lyckligare hjärna. En lyckligare kropp.

Så om du är en sån, som fnissar åt yoga och inte tror att det kan hjälpa.
Döm inte utan att veta.
Döm inte utan att ha försökt.

Det finns så mycket jag vill berätta. Men detta får räcka som ett första inlägg. I nästa inlägg kommer jag att intervjua min första Månadens yogalärare.

Lots of love
Rosanna

Kommentera
  1. {{comment.comment_author}}

Yogastaden

Mest lästa

  1. Första inlägget
  2. Planera efter dina drömmar!
  3. MÅNADENS YOGALÄRARE - SANDRA ADRIAN